Rynek pracy dla studentów i osób rozpoczynających karierę zawodową pozostaje stabilny. Jak pokazują dane Pracuj.pl, oferty dla osób znajdujących się na początkowych szczeblach kariery stanowiły w pierwszych ośmiu miesiącach 2024 roku niemal 15% wszystkich publikowanych ogłoszeń - podobnie jak w analogicznym okresie ubiegłego roku. Eksperci prognozują, że trend ten utrzyma się również w nadchodzących miesiącach. To dobra wiadomość dla najmłodszego pokolenia pracowników, które w związku z pracą ma wiele oczekiwań, ale i obaw.
Najważniejsze informacje:
- Studenci to grupa mobilna zawodowo - 27% przedstawicieli pokolenia Z zmieniło pracę w ciągu ostatnich trzech miesięcy.
- Niemal 15% wszystkich ofert pracy dostępnych w serwisie Pracuj.pl w okresie od stycznia do sierpnia stanowiły te skierowane do osób na początkujących szczeblach kariery.
- Wzrasta udział ofert zawierających informację o oferowanych zarobkach - w bieżącym roku to już ponad ⅕ z nich.
- Sprzedaż, administracja biurowa, obsługa klienta, finanse i ekonomia, inżynieria - to najpopularniejsze branże dla studentów.
Jasne oczekiwania od rynku pracy
Dla pokolenia Z, a zatem i dla studentów, praca nie jest już tylko źródłem stabilności finansowej. Praca powinna ich zdaniem przede wszystkim oferować możliwość realizacji pasji i zainteresowań, stwarzać przestrzeń do rozwoju osobistego oraz zachowania równowagi między życiem prywatnym i zawodowym. To może sugerować, że przyszli pracodawcy będą musieli dostosować swoje oferty, by bardziej uwzględniały aspekty rozwoju osobistego, dobrostanu i satysfakcji zawodowej, a nie tylko oferowały atrakcyjne warunki finansowe
– komentuje Jolanta Lewandowska-Bitkowska, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl.
Szerokie perspektywy dla młodych
Młode pokolenie, mimo biegłości w korzystaniu z technologii, wciąż docenia znaczenie rozwoju umiejętności miękkich, takich jak komunikacja, współpraca i adaptacja do zmian. W czasach dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji te właśnie kompetencje są nieocenione, gdyż trudno je zastąpić technologią. Dlatego młodzi pracownicy powinni nie tylko sprawnie korzystać z nowych narzędzi, ale także podkreślać swoje silne strony w obszarze kompetencji miękkich. Pracodawcy powinni zwrócić uwagę na te potrzeby i dostosować swoje programy rozwojowe, oferując wsparcie w kształtowaniu umiejętności interpersonalnych. Dzięki temu mogą nie tylko przyciągnąć młode talenty, ale również zapewnić ich długotrwałe zaangażowanie i satysfakcję z pracy
– dodaje Jolanta Lewandowska-Bitkowska.