Funkcjonujemy w coraz bardziej międzynarodowych środowiskach zawodowych. Już 56% Polaków badanych przez Pracuj.pl deklaruje, że mieli okazję współpracować z obcokrajowcami. Z kolei blisko połowa przyznaje, że chętniej aplikowaliby na oferty firm, które umożliwiałyby pracę zdalną z zagranicy. Najchętniej wybieranymi kierunkami takich podróży są Hiszpania, Włochy i Niemcy. Jednak podstawą do funkcjonowania w organizacjach dających takie możliwości jest znajomość języków obcych. W jaki sposób umożliwia ona rozwój zawodowy i czy firmy wspierają zespoły w ich nauce? Najnowsze badanie Pracuj.pl pokazuje, jak znajomość języków obcych i nowe modele pracy otwierają Polakom furtki do ciekawych przygód zawodowych.
Najważniejsze informacje:
- 70% Polaków zna język obcy na tyle, by w podstawowym stopniu porozumieć się z obcokrajowcami.
- 4 na 10 Polaków uważa, że znajomość języka obcego ma wpływ na wysokość wynagrodzenia.
- 57% pracowników wskazuje, że ich pracodawcy nie oferują finansowania nauki języka obcego.
- W ciągu ostatnich 5 lat, 24% badanych częściej korzysta z języka obcego w codziennej pracy.
- 19% kandydatów otrzymało ofertę pracy głównie ze względu na znajomość języka obcego.
- 49% kandydatów chętniej zaaplikuje na ofertę pracy zakładającą możliwość workation.
- Najczęściej wybieranym przez Polaków krajem na workation jest Hiszpania.
Umiędzynarodowienie miejsc pracy
Znajomość i wykorzystywanie języków obcych w miejscu pracy
Nasze badanie przynosi ciekawe spostrzeżenia na temat roli umiejętności językowych w rekrutacji i ścieżce kariery. Z jednej strony wyniki pokazują, że umiejętność posługiwania się językiem obcym, szczególnie angielskim, jest istotna dla pracodawców na etapie rekrutacji. Jednakże po zatrudnieniu, wykorzystanie umiejętności językowych często nie jest tak kluczowe, co wskazuje na pewien rozdźwięk pomiędzy oczekiwaniami a praktyką. Z drugiej strony, badania wykazały, że tylko 19% kandydatów otrzymało ofertę pracy głównie ze względu na znajomość języka obcego. W praktyce, rekruterzy wydają się skupiać na specjalistycznych umiejętnościach zawodowych, co sugeruje, że równocześnie z umiejętnościami językowymi, kandydaci powinni dbać o rozwój w innych kluczowych obszarach
– komentuje Agnieszka Bieniak, HR Dyrektorka w Grupie Pracuj.
Postawa pracodawców w stosunku do rozwoju pracowników
Odkrywanie świata dzięki pracy zdalnej
Statystycznie rzecz ujmując, jeśli chodzi o podium popularności na językowej studniówce, to wciąż królem pozostaje język angielski, którego znajomość deklaruje 88% pracowników. Widać, że Polacy to prymusi – zwłaszcza, że certyfikat językowy to dla nich coś więcej niż dodatkowe punkty u szefa czy (czasami) dodatkowe wynagrodzenie. Dla wielu to też środek do celu, jakim jest workation, czyli możliwości trzaskania tabel przestawnych z przerwami na pływanie w basenie. Tego rodzaju praca staje się atrakcyjna dla coraz to większej liczby pracowników, a obserwując wyniki badań Pracuj.pl, spodziewam się, że w kolejnych latach ten odsetek będzie dynamicznie rosnąć
- mówi Janina Bąk, polska statystyczka, nauczycielka akademicka, blogerka, autorka książek, szerzej znana jako Janina Daily.
Możliwość wykonywania pracy w różnych lokalizacjach na świecie, w tym praca w trybie workation, ma znaczenie dla kandydatów przy wyborze pracodawcy. Niewątpliwymi atutami pracy zdalnej są takie aspekty jak oszczędność czasu i możliwość lepszego wykorzystania go na własne potrzeby. W tym zakresie, pracownik po zakończeniu obowiązków zawodowych w trybie workation może przeznaczyć czas na poznawanie kraju, w którym przebywa. W tym kontekście znajomość języków obcych, w szczególności angielskiego jest ważnym atutem. Warto zauważyć, że te trendy mogą mieć wpływ na kształtowanie się rynku pracy i strategie rekrutacyjne firm
– komentuje Konstancja Zyzik, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju talentów w Pracuj.pl.
Wpływ workation na satysfakcję pracownika
Chcesz o tym napisać? Zapraszamy do kontaktu
O BADANIU
Badanie zostało przeprowadzone w marcu 2023 roku przez ARC Rynek i opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI przeprowadzono na grupie 2044 Polaków, reprezentatywnej dla populacji osób czynnych zawodowo w wieku 18-65 pod względem płci, wieku oraz wielkości miejscowości zamieszkania.