Nieodpowiednio sformułowane ogłoszenie o pracę może zniechęcić do aplikowania nawet połowę kandydatów. Dobra oferta to podstawa dla Polaków szukających pracy - tak przynajmniej wynika z badań Pracuj.pl. Drogę do starania się o stanowisko potrafią zakłócić m.in. brak widełek zarobków, żmudne formularze czy mała responsywność pracodawcy. Gra o to, by wyróżnić się pozytywnie na tle innych ofert jest warta swojej ceny. Według badań Pracuj.pl 36% Polaków rozgląda się aktywnie za zmianą pracy. Jakie postawy wobec ogłoszeń przyjmujemy? Aby to sprawdzić, zapytaliśmy kandydatów o ich preferencje rekrutacyjne.
Najważniejsze ustalenia:
- 78% Polaków lepiej postrzega oferty pracy informujące o wynagrodzeniu.
- 47% uważa, że czasochłonny proces aplikowania zniechęca do wysłania CV.
- Swoje CV do konkretnej oferty dopasowuje aż 57% kandydatów.
- Prawie 40% badanych chce znać wynagrodzenie przed rozmową o pracę.
- 47% oczekuje informacji o wyniku rekrutacji po maksymalnie dwóch tygodniach.
Rynek pracy wciąż na wysokich obrotach
Nieco bardziej zniuansowane jest podejście do sytuacji wśród pracowników. Blisko 4 na 10 Polaków badanych przez Pracuj.pl potwierdza, że obecnie mają większy wybór ofert i łatwiej jest im wybrać pracę, o którą chcą się starać, niż to było 2-3 lata temu. Jednocześnie mniejsza, ale znacząca grupa ma przeciwne zdanie – wyraża je 30% respondentów. Tak czy inaczej nie ulega wątpliwości, że na rynku widoczne jest dalsze wyraźne ożywienie w wielu branżach, dostrzegalne także dla wielu kandydatów. Aktualnie nawet pracownicy posiadający zatrudnienie chętnie poszukują lepszych warunków, co dodatkowo napędzają inflacja oraz presja płacowa.
W części branż mimo wszystko wzrost zapotrzebowania na kandydatów jest szybszy, niż wzrost aktywności rekrutacyjnej specjalistów. W tych okolicznościach tym ważniejsze jest prowadzenie przez pracodawców przyjaznego, sprawnego procesu rekrutacji i konstruowanie ofert pracy, które są dopasowane do potrzeb osób szukających nowego miejsca zatrudnienia. Jak bowiem wskazuje badanie Pracuj.pl „Nowe oblicza pracy”, obie te kwestie mają bardzo istotny wpływ na decyzje kandydatów.
Bardziej przemyślane wysyłanie CV
Na rynku pracy można zaobserwować zarówno dużą aktywność kandydatów, jak i szybko rosnącą liczbą ofert pracy. Dostrzegamy, że Polacy coraz częściej w bardziej przemyślany sposób podchodzą do decyzji o wysłaniu CV. Są też bardziej świadomi jakości i treści ogłoszeń o pracę. Od pracodawcy wymagają bardzo konkretnych informacji zamieszczonych w ofercie: danych opisujących specyfikę stanowiska, przyszłych obowiązków, widełek wynagrodzeń, jak i zrozumiałego procesu rekrutacji. Dlatego tak ważne jest, by prowadzić transparentną komunikację z kandydatami już od momentu publikacji ogłoszenia o pracę. Kiedy osoba szukająca pracy wybiera między kilkoma podobnymi ofertami, decydować zaczynają detale. Jasno opisane zadania, wymagane umiejętności czy widełki płacowe potrafią zdecydować o wysłaniu bądź nie swojego CV. Choć zawsze część aplikacji kandydatów będzie przypadkowa lub nieprzemyślana, trudno dziś liczyć na to, że dobry kandydat odpowie na ofertę pracy przygotowaną na dużym poziomie ogólności
komentuje Anna Hołdyńska, Ekspertka ds. Projektowania Treści w Grupie Pracuj.
Widełki finansowe na etapie przeglądania ofert
Aż 7 na 10 kandydatów czuje się bardziej zachęconych do aplikowania na ofertę, w której podane są widełki płacowe, niż na tę, w której nie ma podanej pensji. Warto zestawić tę daną z deklaracjami wielu pracodawców, wskazującymi na trudności z rekrutacją odpowiednich pracowników. Nie sposób nie zauważyć, że unikanie prezentacji widełek zarobków w tym kontekście jest równoznaczne z dodatkowym zawężeniem grona zainteresowanych kandydatów. Do tego dochodzi kwestia efektywności działań HR. Kandydat, dla którego wynagrodzenie okaże się nieatrakcyjne, i tak zrezygnuje z oferty, ale na dalszym etapie, angażując w międzyczasie czas swój i rekrutera na nieudaną rekrutację. Dlatego nie warto się obawiać otwartości w kwestii płac w ogłoszeniu
mówi Konstancja Zyzik, Ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju talentów w Grupie Pracuj.
Kandydaci zagubieni w formularzach
Rekruter nie może czekać, bo kandydat ucieknie
Z badań Pracuj.pl wynika, że pracodawcy powinni częściej odpowiadać na przesyłane CV, nawet jeśli mieliby poinformować o odpadnięciu z kandydata na jakimś etapie selekcji. Tak twierdzi 80% Polaków. Otrzymanie takiej informacji jest niezwykle istotne, ponieważ pozwala na bardziej efektywne działania osób szukających pracy i kontynuację przeglądania ofert. Dodatkowo zdarza się, że kandydat odbył już rozmowę wstępną i czeka na odpowiedź rekrutera odnośnie wyników czy nawet zaproszenia do kolejnego etapu, a ta odpowiedź nigdy nie nadchodzi.
W procesie rekrutacji kandydaci coraz częściej oczekują, że pracodawca będzie postępował wobec nich jak marki konsumenckie wobec klientów. Liczy się szybkość reakcji, personalizacja, poświęcona uwaga. Dlatego tak ważny jest kontakt ze wszystkimi kandydatami, także tymi, którzy nie przejdą z powodzeniem rekrutacji. Drugą kwestią jest szybkość procesów rekrutacyjnych. Kandydaci nie chcą zbyt długo czekać na odpowiedź, już dwa tygodnie wydają się dla nich zbyt długim czasem. Jeśli stan oczekiwania się przedłuża, chcą wiedzieć z czego to opóźnienie wynika. Responsywność ze strony rekrutera świadczy o zaangażowaniu firmy i zainteresowaniu pracownikiem
zauważa Konstancja Zyzik.
Karty na stół. Kandydat chce rozmawiać o konkretach
Badania Pracuj.pl wskazują, że ogłoszenia o pracę powinny być pisane możliwie przejrzystym językiem, zgodne z oferowanym stanowiskiem i możliwie bogate w szczegóły. Brak dbałości o ten aspekt powoduje, że firma sama odbiera sobie dostęp do części talentów, wymagających takiego podejścia od pracodawcy. Prezentacja widełek wynagrodzenia czy szczegółowy opis stanowiska potrafią z kolei otwierać na pracę nawet „trudne” i wymagające grupy kandydatów.
Szczególnym przykładem są informacje o zarobkach i dyskusja tocząca się wokół ich jawności w ogłoszeniach. Zjawisko to obrazuje stopniowo poprawiającą się szczegółowość i klarowność ofert, która wciąż jednak mogłaby być lepsza. Kandydaci pokazują, że otwartość, szczerość i jasna komunikacja w świecie rekrutacji są równie ważne, co w wielu innych aspektach naszego życia.
Chcesz napisać na ten temat? Zapraszamy do kontaktu:
Poznaj poprzednie teksty z serii "Nowe oblicza pracy":
O BADANIU
Badanie Pracuj.pl „Nowe oblicza pracy” zostało przeprowadzone w marcu 2022 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie portalu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI przeprowadzono na próbie 2128 Polaków, reprezentatywnej dla populacji osób czynnych zawodowo w wieku 18-65 pod względem płci, wieku oraz wielkości miejscowości zamieszkania.