Kwestie związane ze stanem środowiska i jego ochroną coraz częściej przenikają do świata pracy, a nawet mogą wpływać na decyzje zawodowe. 4 na 10 Polaków jest bardziej zdeterminowanych do rekrutacji, jeśli firma do której aplikują prowadzi działania proekologiczne – wynika z badań Pracuj.pl. Ponadto 85% badanych uważa, że firmy powinny angażować się w tego typu inicjatywy.
Z tekstu dowiesz się, że:
- Postawa proekologiczna to dla wielu Polaków ważna cecha pracodawcy.
- Zdecydowana większość badanych oczekuje od firm działań pro-eko.
- Wśród najważniejszych inicjatyw wymieniane są granty na projekty.
- Wiek badanych ma niewielki wpływ na postawy proekologiczne w pracy.
- Postawy pro-eko są ważne szczególnie dla kandydatów po studiach.
Coraz głośniej o ekologii
Pozytywny wizerunek działań pro-eko
Pracodawca pro-eko przyciąga talenty
Przy decyzjach zawodowych wciąż najważniejszą rolę odgrywa oferowane wynagrodzenie. Jednak w ostatnich latach pojawiają się także inne, nowe czynniki. Wpływ firmy na środowisko jest niewątpliwie jednym z nich. Nawet 4 na 10 badanych może uzależniać od niego choć częściowo podejście do rekrutacji. Szczególnie dotyczy to stanowisk specjalistycznych czy eksperckich, na które aplikują zazwyczaj osoby z wyższym wykształceniem. Realne, przemyślane działania proekologiczne mają jednak pozytywny wpływ na postrzeganie pracodawcy we wszystkich grupach kandydatów, niezależnie od wieku czy poziomu zdobytej edukacji
– komentuje Aleksandra Skwarska, Starsza Specjalistka ds. PR i CSR w Grupie Pracuj.
Polacy o formach zaangażowania
Z moich obserwacji wynika, że angażowanie pracowników w działania na rzecz środowiska jest równie istotne, co odgórne działania. To także świetny pomysł na wdrażanie wewnętrznych działań z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu. Jeżeli pracodawca umożliwi partycypowanie pracowników w tworzeniu wewnętrznych postaw ekologicznych, takowych praktyk w firmie może być znacznie więcej
– komentuje Martyna Zastawna.
Dlatego świetnym rozwiązaniem jest, aby pracownicy byli wewnętrznymi ambasadorami pozytywnych zmian. Warto ich do tego zachęcić. W WoshWosh staramy się na comiesięcznych zebraniach mobilizować zespół do tego, by kreował nowe odpowiedzialne rozwiązania, których ja mogę nie zauważać - mimo, że społeczną odpowiedzialnością biznesu zajmuję się od kilku lat. To także dzięki inicjatywom pracowników w WoshWosh tworzymy szereg pozytywnych praktyk docenianych przez biznes
- dodaje Martyna Zastawna.
Wpływ na otoczenie – u podstaw
Cześć światowych ekspertów twierdzi, że to właśnie korporacje prowadzone odpowiedzialnie i etycznie, które są jednocześnie w stanie przekazać olbrzymie budżety na rzecz organizacji pozarządowych i działań społecznych, mogą nieść realną pomoc i rozwiązywać najgorętsze problemy naszych społeczności na dużą skalę. W tej perspektywie nie jest zaskakujący fakt, że wielu kandydatów chce pracować u zaangażowanych i świadomych pracodawców, którzy dają im poczucie wykonywania zadań bez negatywnego wpływu na środowisko. To także ważna wskazówka dla firm, które powinny z jednej strony podkreślać realne uwzględnianie tych kwestii w swoich planach rozwojowych, a z drugiej angażować pracowników we wspólne inicjatywy w tym zakresie
– podsumowuje Aleksandra Skwarska.
Masz dodatkowe pytania? Zapraszamy do kontaktu:
Posłuchaj podcastu newonce.radio i Pracuj.pl o CSR i ekologii w życiu zawodowym na Spotify lub na stronie newonce.net:
newonce | #6 CSR: newonce
Każde działanie ekologiczne firmy to CSR, ale nie każdy CSR to ekologia. O społecznej odpowiedzialności naszych pracodawców, która nie powinna kończyć się na śmietnikach do segregacji odpadków opowiadają Martyna Zastawna z WoshWosh (autorka jednej z najpiękniejszych akcji CSR ostatnich lat) i Dobrosława Gogłoza z All Hands Agency, która wskazuje firmom najskuteczniejsze drogi odpowiedzialnego biznesu. Jak ekologia wpływa na zachowania pracowników i dlaczego nie ma już odwrotu od CSR-u w środowisku pracy.
Czytaj więcej
Poznaj poprzednie wyniki badań „Polacy w środowisku pracy”:
O BADANIU
Badanie „Polacy w środowisku pracy” zostało zrealizowane w grudniu 2020 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie portalu Pracuj.pl metodą CAWI (profesjonalnego formularza internetowego). Pomiar został przeprowadzony na próbie 1022 osób, reprezentatywnej dla populacji osób czynnych zawodowo w wieku 18-65 pod względem płci, wieku, poziomu wyksztalcenia i wielkości miejscowości. Celem projektu było poznanie opinii czynnych zawodowo Polaków na temat rynku pracy, kariery, sposobów poszukiwania pracy i zawodowego stylu życia.