Niemal połowa badanych Polaków wskazuje, że benefitem pozapłacowym, na który zwracają największą uwagę jest atrakcyjny pakiet medyczny. Co ciekawe, inaczej sytuacja wygląda w przypadku pokolenia Z na rynku pracy, dla których zdecydowany top benefitów to elastyczne godziny pracy (52%), dodatkowe dni wolne (49%) oraz kursy i szkolenia finansowane przez pracodawcę (46%). Bardziej niż każda inna grupa wiekowa oczekują oni także wsparcia psychologa (30%). Najmłodsi pracownicy redefiniują priorytety na rynku pracy, a ponad klasyczne benefity stawiają elastyczność, rozwój i dobrostan psychiczny. Czy firmy są gotowe, by sprostać tym oczekiwaniom?
Najważniejsze informacje:
- 52% młodych badanych wskazuje, że benefitem, na który zwracają największą uwagę są elastyczne godziny pracy.
- Aż 49% przedstawicieli pokolenia Z chciałoby otrzymywać od firmy dodatkowe dni wolne.
- Szkolenia i kursy to kluczowy benefit dla młodych, wskazany przez 46% badanych.
- 45% młodych preferuje pracę hybrydową lub zdalną, co przewyższa inne grupy wiekowe.
- Wsparcie psychologiczne jest istotne dla 30% najmłodszych – to znacznie więcej niż wśród wszystkich pozostałych pracowników.
Pokolenie Z – nowe priorytety
W rozmowach z ekspertami rynku pracy, ale też podczas spotkań z kandydatami w trakcie organizowanych przez nas wydarzeń, takich jak m.in. Festiwal Pracuj.pl, coraz częściej pojawia się pytanie, czy firmy nadążają za tymi zmianami. Dla wielu młodych pracowników sam proces rekrutacyjny to już nie tylko rozmowa o stanowisku, ale także o tym, co organizacja ma do zaoferowania poza wynagrodzeniem. Dużą rolę odgrywa autentyczność – kandydaci chcą wiedzieć, jak deklarowane benefity przekładają się na realne wsparcie w codziennym życiu zawodowym. Dlatego wydarzenia takie jak targi pracy to świetna okazja, by nie tylko poznać ofertę firm, ale także bezpośrednio porozmawiać z ich przedstawicielami i dowiedzieć się, jak poszczególne benefity są realizowane w praktyce. Takie rozmowy pozwalają kandydatom lepiej ocenić, czy kultura organizacyjna i wartości firmy są zgodne z ich oczekiwaniami
– mówi Konstancja Zyzik, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju talentów w Pracuj.pl.
![K.Zyzik_1x1.jpg](https://prowly-prod.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/4091/assets/477567/compressed_original-60aad4edd6b3c25dc0bd2ea347fe37bf.jpg)
Elastyczność w wielu formach
![Pracuj-grafika-02_Jakie benefity przyciągają najmłodszych.png](https://prowly-prod.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/4091/assets/719605/large-fc4470cb80ffdc79b074d9d9bff381a2.png)
Młodzi pracownicy nie postrzegają pracy jako miejsca, do którego trzeba codziennie przychodzić na osiem godzin. To pokolenie, które wychowało się w erze technologii, a ich podejście do wykonywania obowiązków zawodowych różni się od poprzednich generacji. Firmy, które nie zaoferują elastycznych form zatrudnienia, mogą stracić na atrakcyjności w ich oczach. O tych trendach mówi się coraz częściej podczas wydarzeń skierowanych do młodych pracowników. W trakcie targów pracy takich jak Festiwal Pracuj.pl kandydaci nie tylko poszukują ofert pracy, ale także aktywnie dyskutują z pracodawcami o tym, jakie benefity rzeczywiście mają dla nich znaczenie. Myślę, że to niezwykle cenne
– dodaje Konstancja Zyzik.
Rozwój zamiast rutyny
Dla najmłodszych pracowników rozwój zawodowy to nie tylko możliwość awansu, ale przede wszystkim sposób na budowanie konkurencyjności na rynku pracy. Pokolenie Z nie postrzega kariery jako linearnej ścieżki – oczekuje różnorodnych doświadczeń, dostępu do nowoczesnych narzędzi i możliwości zdobywania nowych kompetencji. Pracodawcy, którzy chcą skutecznie odpowiadać na te oczekiwania, powinni inwestować w programy rozwojowe, mentoring i systemy szkoleń dostosowane do potrzeb nowej generacji pracowników. Elastyczność w zakresie zdobywania nowych kompetencji staje się jednym z najważniejszych wyróżników atrakcyjnych ofert pracy
– mówi Alina Michałek, Ekspertka ds. rekrutacji w Pracuj.pl.
![Alina Michałek.png](https://prowly-prod.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/4091/assets/658858/compressed_original-2ecface955bae9953dcc7576af157a6d.png)
Zdrowie psychiczne coraz istotniejsze
Młodzi pracownicy oczekują, że środowisko zawodowe będzie nie tylko miejscem realizacji obowiązków, ale także przestrzenią, w której czują się komfortowo i mogą liczyć na wsparcie. Pokolenie Z znacznie częściej niż starsze generacje otwarcie mówi o swoich emocjach, a także o potrzebie zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Dla tej grupy pracowników kluczowe są nie tylko wynagrodzenie i stabilność, ale także kultura organizacyjna sprzyjająca dobremu samopoczuciu. Dostęp do psychologa, programy wellbeingowe czy inicjatywy wspierające zdrowie psychiczne stają się więc istotnym elementem oferty pracodawcy
– zauważa Agata Grzejda, ekspertka ds. komunikacji wewnętrznej w Grupie Pracuj.
![agata grzejda1x1.jpg](https://prowly-prod.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/4091/assets/252727/compressed_original-0aeb360af5b854b5a45fcc5b29cbae70.jpg)
![Pracuj-grafika-01_Jakie benefity przyciągają najmłodszych.png](https://prowly-prod.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/4091/assets/719609/large-efd23aad98f13a5eee12ddc07dda1b3c.png)
Klasyczne benefity nie odejdą w niepamięć
Chcesz napisać na ten temat? Zapraszamy do kontaktu
O BADANIU
Badanie „Jakie benefity przyciągają najmłodszych pracowników” zostało przeprowadzone w grudniu 2024 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI wykonano na próbie 2059 Polaków w wieku 18–65. Struktura próby była kontrolowana biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.