Tylko niespełna jedna trzecia Polaków jest zadowolona z otrzymywanych obecnie wynagrodzeń – wynika z najnowszych badań Pracuj.pl. Choć większość zatrudnionych o pieniądzach rozmawiać nie lubi, zależy im na znajomości stawek oferowanych przez pracodawców. Polacy deklarują, że chcieliby zarabiać więcej, a wyższe zarobki są główną motywacją do poszukiwania nowej pracy. Choć cenią benefity, zamiast nich wolą otrzymać wyższą pensję – nawet, jeśli wysokość podwyżki byłaby niższa od wartości świadczenia pozapłacowego.
Z tekstu dowiesz się, że:
- 32% Polaków badanych przez Pracuj.pl jest zadowolonych ze swojej pensji.
- Poniżej 50% badanych starało się w ciągu roku o podwyżkę.
- Tylko 28% pracujących Polaków mówi otwarcie o swoich zarobkach.
- 71% badanych oczekuje podawania widełek zarobków w ofertach pracy.
- Tylko 37% respondentów nie ma trudności z negocjacją wysokości płac.
- Najatrakcyjniejsze benefity to: pakiet medyczny, dodatkowy urlop, ubezpieczenie.
Pieniądze to… nie wszystko?
O pieniądzach mówimy niechętnie
Nasze badania dowodzą, że temat wynagrodzeń jest jedną z najbardziej wrażliwych kwestii w miejscu pracy. Rozmowa o wynagrodzeniu wymaga dobrego przygotowania i odwagi ze strony pracownika, a także otwartości ze strony pracodawcy. Skoro system wynagrodzeń pracowników w wielu firmach jest według badanych nieprecyzyjny, dodatkowo potęguje to atmosferę niepewności i utrudnia decyzję o rozmowie z przełożonym. Z drugiej jednak strony ten stan nie musi wynikać tylko z kultury firmy, bo sami badani rzadko są skłonni mówić otwarcie o zarobkach. Pod względem otwartości na rozmowę o wynagrodzeniach obie strony mają przed sobą jeszcze długi proces zmian
– mówi Konstancja Zyzik, Talent Acquisition & Capabilities Development Manager w Grupie Pracuj.
Zarobki do poprawki? Zbierz argumenty
Powinniśmy pamiętać o ustaleniu przed rozmową konkretnych i możliwie realnych oczekiwań finansowych, a także weryfikacja ich z rynkiem. Przykładowe wynagrodzenia można znaleźć np. na portalach branżowych czy w raportach płacowych. Ponadto powinniśmy się uzbroić w argumenty za naszą podwyżką, np. niedawne osiągnięcia, staż w firmie, przykłady z branży. Oczywiście, że takie przygotowanie nie zawsze zagwarantuje sukces, ale ułatwia nam merytoryczną rozmowę z pracodawcą i zwiększa szanse na osiągnięcie celu
– dodaje Konstancja Zyzik.
Widełki w ogłoszeniu – kluczowy atut oferty
Sami jako Grupa Pracuj uwzględniamy widełki w swoich ogłoszeniach, chcąc dawać dobry przykład. Decyzje o publikacji zakresu oferowanych zarobków są powodowane wieloma czynnikami, m.in. wewnętrznymi regulacjami, tajnością wynagrodzeń, chęcią ukrycia ich przed konkurencją czy strategią rekrutacji. Szanujemy te decyzje pracodawców, starając się jednocześnie maksymalnie ułatwiać im decyzje o ujawnianiu oferowanych zarobków. Służą temu m.in. nowe szablony ofert eksponujące zarobki, działania naszych opiekunów handlowych. Dlatego też promujemy takie oferty w naszej najnowszej kampanii „W środowisku Pracuj.pl”
– komentuje Patryk Müller.
Otwartość branży IT w komunikacji zarobków jest bardzo pozytywnym zjawiskiem, któremu jednak mocno sprzyja jej specyfika. Gotowość do prezentowania oferowanych kwot rośnie wraz z trudnością specjalizacji, unikatowymi kwalifikacjami czy poziomem konkurencji o kandydatów. Pod tym względem branża IT jest jaskrawym przykładem. Zatrudnia ona około 3-4 procent pracowników w Polsce, a na samym Pracuj.pl dotyczy jej ok. 14% ofert. Przy takiej dysproporcji podaży i popytu na kandydatów, pracodawcy wykazują się dużo większą otwartością. Trudno tę sytuację przekładać bezpośrednio na inne branże, w których te proporcje są bardziej wyrównane, zwłaszcza w obliczu COVID-19
– komentuje Patryk Müller.
Benefity - mniej atrakcyjne
Dyskusja o zarobkach trwa
Masz dodatkowe pytania? Zapraszamy do kontaktu:
Jak negocjować wynagrodzenie? Posłuchaj o tym w podcastach Pracuj.pl i newonce.radio na Spotify, Apple Podcasts i newonce.net:
Poznaj poprzednie wyniki badań „Polacy w środowisku pracy”:
O BADANIU
Badanie „Polacy w środowisku pracy” zostało zrealizowane w grudniu 2020 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie portalu Pracuj.pl metodą CAWI (profesjonalnego formularza internetowego). Pomiar został przeprowadzony na próbie 1022 osób, reprezentatywnej dla populacji osób czynnych zawodowo w wieku 18-65 pod względem płci, wieku, poziomu wyksztalcenia i wielkości miejscowości. Celem projektu było poznanie opinii czynnych zawodowo Polaków na temat rynku pracy, kariery, sposobów poszukiwania pracy i zawodowego stylu życia.