Z jednej strony wiemy, jak formalnie odejść z pracy, z drugiej – często nie mamy wpływu na to, jak o naszej decyzji dowiedzą się współpracownicy. Dla wielu Polaków odejście z pracy nie sprowadza się jedynie do formalności – badanie Pracuj.pl pokazuje, że równie ważne są relacje, sposób rozstania i przekazanie obowiązków. Aż 60% respondentów deklaruje, że podczas okresu wypowiedzenia angażowałoby się w przekazanie obowiązków swojemu następcy. 70% chciałoby w tym czasie podtrzymać dobre relacje z kolegami i koleżankami z pracy. Jednak tylko 56% pracowników chciałoby samodzielnie poinformować współpracowników o swoim odejściu, a co drugi byłby gotów podzielić się opinią o byłym pracodawcy z nowym szefem. Czy naprawdę potrafimy odejść z klasą?
Najważniejsze informacje
- 69% badanych deklaruje, że zna formalności związane z odejściem z pracy zgodnie z prawem.
- 69% jest świadomych praw przysługujących im po zakończeniu zatrudnienia.
- 56% chciałoby samodzielnie poinformować współpracowników o odejściu z pracy.
- 53% byłoby gotowych podzielić się opinią o warunkach pracy z przyszłym pracodawcą.
- 60% angażowałoby się w przekazanie obowiązków swojemu następcy.
- 70% chciałoby podtrzymać dobre relacje ze współpracownikami w okresie wypowiedzenia.
Formalności znamy, relacji pilnujemy

Rozstanie z pracodawcą to nie tylko formalności, ale ważny etap budowania lub tracenia relacji w środowisku zawodowym. Coraz więcej pracowników dostrzega, że sposób, w jaki rozstają się z firmą, może mieć wpływ na ich przyszłość zawodową – zarówno w kontekście sieci kontaktów, jak i reputacji na rynku pracy. Dlatego warto pamiętać, że ostatnie tygodnie w organizacji często zapadają w pamięć zespołu równie mocno jak lata wspólnej pracy. Dobrze zaplanowany i przeprowadzony offboarding jest ważnym elementem zdrowej kultury organizacyjnej
– mówi Jolanta Lewandowska-Bitkowska, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl.

Kto poinformuje zespół o odejściu?

Odejście wpływa na wizerunek
Wyniki badania wyraźnie pokazują, że pracownicy oczekują transparentności i partnerskiego podejścia także w momencie zakończenia współpracy. Dla wielu osób odejście z pracy nie jest jedynie formalnym zamknięciem etapu zawodowego, ale również ważnym sygnałem, jak firma traktuje swoich ludzi – także na ostatniej prostej. To doświadczenie może wpływać na opinie o pracodawcy, które pracownik przekaże dalej – przyszłemu pracodawcy, znajomym czy w mediach społecznościowych. Coraz częściej rozstanie z firmą postrzegane jest jako część tzw. employee experience i jako takie powinno być świadomie kształtowane przez organizacje
– dodaje Jolanta Lewandowska-Bitkowska.
O pracodawcy dla pracodawcy
Chcesz napisać na ten temat? Zapraszamy do kontaktu
O BADANIU
Badanie „Jak odchodzimy z pracy? Oczekiwania i emocje pracowników” zostało przeprowadzone w grudniu 2024 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI wykonano na próbie 2059 Polaków w wieku 18-65. Struktura próby była kontrolowana biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.