Co drugi kandydat uważa, że pracodawcy dbają o dobre relacje z osobami aplikującymi - wynika z 5. edycji raportu „Candidate Experience w Polsce”, przygotowanego przez eRecruiter. Firmy stają jednak wciąż przed licznymi wyzwaniami w zakresie kreowania pozytywnych doświadczeń w procesie rekrutacji. 9 na 10 kandydatów oczekuje od pracodawców szczerego i rzetelnego przedstawiania warunków pracy, 7 na 10 – przekazywania informacji zwrotnej o powodach odrzucenia ich aplikacji, a prawie tyle samo – podawania w ogłoszeniach informacji o wynagrodzeniu. Co druga osoba chciałaby stałego kontaktu z rekruterem. Firmy muszą mieć zatem świadomość, że także pracodawca i jego marka podlegają ocenie podczas procesu rekrutacji. Dziś wszyscy jesteśmy kandydatami.
Wyniki raportu pokazują, że kandydaci mają konkretne wyobrażenia dotyczące sposobu, w jaki firmy powinny prowadzić procesy rekrutacyjne. Doświadczamy malejącego bezrobocia, kurczy się pula talentów. W tej sytuacji nie tylko firma wybiera pracownika, ale także kandydat – pracodawcę. To zachowania jej przedstawicieli wpływają na to, czy zostanie pozytywnie oceniona przez kandydata. Źle poprowadzona rekrutacja może ten wybór znacznie skomplikować. Warto pamiętać, że dziś wszyscy jesteśmy kandydatami
- komentuje Julia Urbańska, Marketing & Customer Experience Senior Manager, eRecruiter.
Rekrutacja coraz bardziej przyjazna
Oczekiwania kandydatów kontra rzeczywistość
Dzień Kandydata to ostatni etap rekrutacji do którego, w osobnym czasie, zapraszamy dwóch najlepszych kandydatów. To nic innego, jak możliwość poznania naszej organizacji od wewnątrz. Rekrutowany może zweryfikować, czy to czym się chwalimy faktycznie u nas funkcjonuje, poznać wszystkich pracowników, porozmawiać z potencjalnymi współpracownikami oraz managerami. Daje to kandydatowi możliwość zweryfikowania, czy faktycznie jest to miejsce i ludzie, z którymi chciałby współpracować na co dzień
- mówi Dorota Gotowicka, HR Manager w igus.
Wyzwanie: standaryzacja rekrutacji
Zespoły HR doskonale wiedzą, że ważne jest nie tylko to, jak kandydat poczuje się w trakcie rekrutacji, z jakimi praktykami spotka się w pierwszych dniach czy miesiącach w firmie, ale także jak zostanie potraktowany, jeśli zdecyduje się odejść. Jednocześnie, przedstawiciele HR zdają sobie sprawę z tego, że działania w zakresie candidate experience na różnych etapach cyklu życia w organizacji nie będą możliwe bez zaangażowania biznesu. W określanie tego, co powinno być standardem, a także późniejsze wdrożenie i stosowanie zasad powinien być zaangażowany każdy manager czy pracownik. Tylko wtedy będziemy mieć pewność, że kandydat zostanie potraktowany tak samo dobrze bez względu na to z kim z firmy będzie się spotykał, czy do jakiego działu aplikował
- komentuje Marta Pawlak-Dobrzańska, CEO, Great Digital, partner merytoryczny badania.
Czy zaaplikuje ponownie? Konsekwencje negatywnych doświadczeń
To jednak nie wszystko. Działania rekrutacyjne mogą mieć także istotny wpływ na ogólny wizerunek firmy. 1 na 5 badanych, którzy mieli negatywne doświadczenia podczas procesu rekrutacji deklaruje, że przestanie kupować produkty lub usługi tej firmy, a 65% zmieni nastawienie do marki. To między innymi także dlatego o budowie candidate experience powinno się mówić jako o jednym z kluczowych celów biznesowych dla wielu organizacji w Polsce. Firmy coraz lepiej radzą sobie z tym obszarem, muszą jednak stale dbać o jego dalszy rozwój, aby sprostać oczekiwaniom kandydatów. Candidate experience nie może być tylko domeną działów rekrutacji. Aby osiągnąć sukces, potrzebne jest zaangażowanie całej organizacji
– podsumowuje Julia Urbańska.
5. edycja badania „Candidate Experience” została przeprowadzona z inicjatywy eRecruiter oraz Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji. Partnerem badania jest Great Digital.
Badanie składa się z dwóch części. Opinie kandydatów na temat rekrutacji zostały zebrane na zlecenie eRecruiter i przeprowadzone na użytkownikach portalu Pracuj.pl zajmujących stanowiska specjalistyczne menedżerskie i wyższe, z co najmniej 2-letnim doświadczeniem zawodowym, a także wśród niewykwalifikowanych i wykwalifikowanych pracowników fizycznych. Badanie zostało zrealizowane metodą ankiety online w dniach 22.01-08.02.2019 r. Ankietę wypełniło łącznie 1898 osób, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy brały udział w procesach rekrutacyjnych. Opinie pracodawców zostały zebrane w ramach badania przeprowadzonego przez eRecruiter wśród osób zajmujących się procesami rekrutacyjnymi w firmach. Badanie zostało zrealizowane metodą ankiety online w dniach 22.01-22.02.2019 r. Ankietę wypełniły łącznie 504 osoby.
eRecruiter to internetowa platforma do zarządzania rekrutacjami i bazą kandydatów. Wspiera HR oraz biznes w prowadzeniu wszystkich etapów rekrutacji, od publikacji ogłoszeń, poprzez selekcję i rekrutację, aż po zatrudnienie odpowiednich kandydatów. System pomaga pracodawcom w efektywnej komunikacji z kandydatami, w budowaniu pozytywnych wrażeń kandydatów wyniesionych z rekrutacji (Candidate Experience) oraz pozwala podejmować lepsze decyzje w obszarze zarządzania procesami rekrutacji. Dzięki eRecruiter wszystkie dane dotyczące rekrutacji gromadzone są w jednym miejscu i dostępne dla wszystkich osób zaangażowanych w proces zatrudnienia. Usługa oferowana jest w modelu SaaS (Software as a Service).
eRecruiter jest produktem eRecruitment Solutions sp. z o.o. Firma należy do Grupy Pracuj sp. z o.o., właściciela m.in. portalu rekrutacyjnego Pracuj.pl. Więcej informacji: https://erecruiter.pl