Tylko połowa pracowników z ADHD czy w spektrum autyzmu ocenia swoje miejsce pracy jako dobrze dostosowane do swoich potrzeb, a 38% przyznaje wprost, że firma nie oferuje żadnych rozwiązań w tym zakresie. Badanie Pracuj.pl pokazuje jasno: elastyczność i uważność na to, że wszyscy jesteśmy neuroróżnorodni i w różnym stopniu odbieramy bodźce, przetwarzamy informacje i reagujemy na środowisko, to fundament nowoczesnego HR. Czy firmy są gotowe zrobić krok dalej i naprawdę otworzyć się na różnorodność? Oto pięć kroków, które mogą pomóc wyznaczyć nowy standard.
Najważniejsze informacje:
- 43% neuroatypowych i 42% neuronormatywnych pracowników potrzebuje ciszy, by móc efektywnie pracować.
- 56% neuroatypowych osób pracuje zdalnie lub hybrydowo, w porównaniu do 33% neuronormatywnych.
- 55% kandydatów neuroatypowych uważa assessment center za najbardziej stresującą metodę oceny.
- 51% neuroatypowych pracowników zmieniło pracę w ciągu ostatnich dwóch lat, w porównaniu do 30% neuronormatywnych.
Pod maską normatywności
Mimo że wiele firm mówi o otwartości, wciąż tylko 16% neuroatypowych pracowników przyznaje się do tego w rozmowie z rekruterem, a 28% obawia się, że mogłoby im to zaszkodzić – wynika z naszego raportu „Neurokomfort w pracy i rekrutacji”. To pokazuje, jak bardzo brakuje im poczucia bezpieczeństwa. Świat pracy jest pełen bodźców i reguł, które zmuszają ich do ukrywania swoich naturalnych reakcji. Jeśli chcemy naprawdę mówić o nowoczesnym HR, musimy przestać traktować neuroróżnorodność jak hasło i zacząć tworzyć miejsca pracy, w których każdy może czuć się sobą. Dlatego warto zastanowić się, jakie konkretne kroki mogą zrobić firmy i działy HR, by rekrutacja i miejsca pracy były naprawdę przyjazne także dla osób neuroróżnorodnych
– komentuje Konstancja Zyzik, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju talentów w Pracuj.pl.


Krok 1. Edukacja i budowanie świadomości zespołu
Krok 2. Przemyślany i dostępny proces rekrutacji
Jakiś czas temu prowadziłam proces rekrutacyjny, w którym kandydat zapytał mnie o wyciszenie sal i regulację oświetlenia w biurze. Przekonałam się wtedy, że to, o czym piszemy w raporcie ma odzwierciedlenie w rzeczywistości i dla niektórych kandydatów może być naprawdę ważne, dlatego warto o tym pisać już na etapie ogłoszenia
– podkreśla Konstancja Zyzik z Pracuj.pl.

Krok 3. Jasna i zrozumiała komunikacja
Krok 4: Uwzględnianie różnych potrzeb

Krok 5: Budowanie zaufania i wspieranie empatii

O BADANIU
Raport “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” został przygotowany przez serwis Pracuj.pl. Dane ilościowe przedstawione w raporcie pozyskane zostały za pomocą badania opinii, przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia w styczniu 2025 roku wśród 723 pracujących Polaków w narzędziu Epanel.pl (w tym 217 osób deklarujących diagnozę otrzymaną od specjalisty w kierunku ADHD, spektrum autyzmu, zaburzeń uczenia się lub więcej niż jednego z tych obszarów).