W III kwartale 2018 firmy zamieściły na Pracuj.pl aż 148 172 ofert pracy – o 10,6% więcej niż przed rokiem. W rankingu najczęściej poszukiwanych specjalizacji tradycyjnie królują specjaliści ds. handlu i sprzedaży. Co jednak ciekawe, ich dominacja lekko osłabła w porównaniu do poprzednich kwartałów. W nowej sekcji raportu Rynek Pracy Specjalistów - „W centrum uwagi” - przyjrzeliśmy się bliżej sytuacji tej grupy zawodowej. Wzięliśmy także pod lupę zarobki w handlu i sprzedaży. Przedstawiony obraz rynku pracy skomentowali Rafał Nachyna, Dyrektor Zarządzający Pracuj.pl oraz Rafał Budziński, Talent Manager w IKEA Retail.
III kwartał - najważniejsze informacje:
- Liczba ofert na Pracuj.pl w QIII 2018: 148 172. Wzrost o 10,6%
- Wzrosty popytu na techników i pracowników fizycznych
- Handlowcy, obsługa klienta i IT na czele poszukiwanych specjalizacji
- Lekki spadek udziału ofert dla handlowców i sprzedawców na Pracuj.pl
- Wzrost zapotrzebowania na kadry w handlu B2C
Oferty pracy w III kwartale 2018
Najczęściej poszukiwane specjalizacje
Największe wzrosty zapotrzebowania
Regiony: gdzie szuka się pracowników
Komentarz eksperta: Rafał Nachyna, Dyrektor Zrządzający Pracuj.pl
Trzeci kwartał 2018 roku na rynku pracy był ciekawy przynajmniej z kilku względów. Zaobserwowaliśmy znaczny wzrost znaczenia specjalizacji technicznych w rekrutacjach oraz liczby ofert dla pracowników fizycznych. Istotnie wzrosło zainteresowanie na Pracuj.pl budowlańcami i pracownikami produkcji. Tą tendencję odnotowujemy konsekwentnie od początku 2018 roku.Nie maleje także zainteresowanie innymi specjalistami, czego potwierdzeniem jest ponad 10-procentowy wzrost ogólnej liczby ofert w III kwartale rok do roku. Na czele najczęściej poszukiwanych pracowników wciąż znajdują się sprzedawcy, specjaliści od obsługi klienta, informatycy i finansiści czy księgowi.Według Ministerstwa Pracy bezrobocie w Polsce we wrześniu wyniosło 5,8%. W kontekście tych i innych danych rządowych czy statystyk Pracuj.pl trudno nie patrzeć na rynek pracy z optymizmem. Warto jednak dokładniej przyglądać się konkretnym branżom – bo często w szczegółach tkwią najciekawsze zmiany rynkowe. Pogłębioną analizę wybranych trendów znaleźć można w sekcji naszego raportu „W centrum uwagi” – skupiliśmy się w niej na danych Pracuj.pl o rekrutacji w handlu/sprzedaży. To od dawna najbardziej popularna grupa kandydatów, choć w ostatnich kwartałach traci ona nieco udziały w ogólnej puli ogłoszeń na Pracuj.pl. Mimo spadków w całej kategorii, od początku 2018 roku rośnie natomiast liczba ofert dla pracowników B2C – handlu detalicznego.
Od początku 2018 roku w tym obszarze zaszło kilka ciekawych zmian, którym warto się przyjrzeć.
Zapotrzebowanie na handlowców 2018
Handel B2C nie zwalnia tempa
Pensje: aktywność i wiedza popłaca
Oczami pracodawcy: Rafał Budziński, Talent Manager, IKEA Retail
Z pewnością jednym z kluczowych atutów pracy w handlu i sprzedaży jest dynamika tego sektora. Rozwój naszego segmentu branży koncentruje się na wprowadzaniu nowych rozwiązań, odpowiadających na zmieniające się oczekiwania klientów. Dotyczy on oferty produktów i usług, ale też sposobu obsługi klienta czy nowych kanałów sprzedaży – począwszy od obsługi w wielkopowierzchniowym sklepie, aż po wprowadzanie sprzedaży wielokanałowej. Zmiany rynku powodują konieczność ciągłego rozwoju kompetencji sprzedawców, tak aby mogli proponować klientom jak najbardziej spersonalizowaną ofertę rozwiązań i usług.Wychodzimy z założenia, że szukamy ludzi, a nie CV. Umożliwiamy więc pracownikom rozwój w wielu specjalizacjach. W przypadku IKEA Retail mamy wiele stanowisk samodzielnych, jak i menedżerskich – w każdym sklepie funkcjonuje około 70 różnych stanowisk. Są one rozwijane w 13 głównych działach m.in. Sprzedaży, Logistyce, dziale Kas, Komunikacji i Projektowania Wnętrz, czy contact center Domolinia. Dzięki naszej kampanii wizerunkowej #TyJesteśZmianą pokazaliśmy, że poszukujemy osób, które chcą mieć wpływ na siebie i otacząjącą ich rzeczywistość. Oprócz aktywności w serwisach rekrutacyjnych, wszystkim kandydatom proponujemy możliwość spotkania się z naszymi rekruterami w otwartym w ubiegłym roku Twoim Studiu Pracy w Warszawie, gdzie mogą dowiedzieć się jak najwięcej o IKEA i możliwościach pracy w naszej firmie. Skąd to podejście? Plusem pracy w handlu i sprzedaży jest ciągła interakcja z innymi ludźmi i możliwość spełniania ich marzeń dzięki dopasowanej ofercie. W naszym przypadku jest to okazja zapewnienia lepszych warunków życia, stworzenia wymarzonego domu, zarówno dla klientów, jak i naszych pracowników. Dlatego u kandydatów do pracy w sklepach szukamy proaktywnej postawy, ciekawości innych ludzi, a co za tym idzie – chęci poznawania potrzeb klientów. Ważne jest także nastawienie na ciągłe poszerzanie swojej wiedzy o ofercie i trendach na rynku. Przede wszystkim jednak – pierwszym i najważniejszym filtrem jest dla nas spójność reprezentowanych wartości z wartościami IKEA.