Przedstawiciele wielu zawodów już dziś regularnie korzystają z rozwiązań opartych o sztuczna inteligencję – niektórzy jednak robią to znacznie częściej niż inni, co wynika najczęściej z charakteru wykonywanej przez nich pracy. Co ciekawe jednak, jak ujawniło badanie Pracuj.pl, własne doświadczenia z AI w różny sposób przekładają się na podejście do tego typu narzędzi: jednych napawają optymizmem, podczas gdy u innych wywołują obawy o przyszłość ich zawodu. Tylko 16% respondentów regularnie korzysta z AI w swojej pracy. Z kolei niemal 4 na 10 badanych wyraża obawy związane z automatyzacją procesów na ich stanowiskach.
Najważniejsze informacje:
- 38% badanych przez Pracuj.pl wyraża obawy związane z rosnącą automatyzacją procesów na ich stanowiskach.
- 60% deklaruje gotowość do udziału w szkoleniu AI zorganizowanym przez pracodawcę.
- Tylko 16% respondentów regularnie korzysta z AI w swojej pracy.
- Wzrostu znaczenia AI na ich stanowiskach obawiają się głównie marketerzy i pracownicy HR.
- Nieco ponad ⅓ badanych testowała narzędzia oparte o AI w czasie wolnym od pracy.
Kto się boi AI…
Z naszej perspektywy AI stanowi nie tylko nowoczesne narzędzie, ale także ogromny potencjał do podniesienia komfortu i efektywności. Z punktu widzenia kandydatów, wykorzystanie AI w procesie rekrutacyjnym przyczynia się do większego komfortu. Dzięki automatyzacji pierwszych etapów rekrutacji, odpowiedzi na aplikacje przychodzą szybciej, a decyzje są oparte na rzeczywistych kompetencjach, nie na subiektywnych odczuciach. Co więcej, algorytmy AI mogą precyzyjniej dopasowywać oferty pracy do indywidualnych kwalifikacji i preferencji, co zwiększa szansę na znalezienie odpowiedniego stanowiska – to dzieje się już w naszej nowej aplikacji mobilnej. W moim odczuciu AI to nie zagrożenie – to narzędzie, które umiejętnie wykorzystane czyni procesy bardziej ludzkimi i zorientowanymi na potrzeby użytkowników
– komentuje Michał Halemba, Senior Product Manager w Pracuj.pl.
…a kto z AI korzysta?
Sztuczna inteligencja w pracy i w życiu
Wyniki badań wskazujące na rosnącą rolę AI w tworzeniu CV i rozwiązywaniu zadań rekrutacyjnych to tylko wierzchołek całego spektrum zastosowań sztucznej inteligencji w obszarze rekrutacji i na co dzień. AI działa za kulisami w wielu sytuacjach, takich jak dopasowanie ofert w aplikacjach mobilnych czy personalizacja treści. W naszej nowej aplikacji mobilnej zaimplementowaliśmy rozwiązania AI, które precyzyjnie dopasowują oferty pracy do umiejętności i preferencji kandydatów. Dzięki temu szukanie pracy jest szybsze i bardziej efektywne, co pomaga kandydatom dokonywać bardziej trafnych wyborów i zwiększa ich szanse na sukces. Procesy, które kiedyś były czasochłonne i nie zawsze skuteczne, stają się prostsze, bardziej intuicyjne i wygodne zarówno dla rekruterów, jak i kandydatów. Użytkownicy, często jeszcze nieświadomie, czerpią korzyści z AI w rekrutacji, a narzędzia oparte na sztucznej inteligencji coraz intensywniej wspierają ich na każdym etapie tego procesu
– dodaje Ewelina Amanowicz, Product Researcher w Pracuj.pl.
Chcesz napisać na ten temat? Zapraszamy do kontaktu
O BADANIU
Badanie „Wpływ technologii na pracę i rekrutację” zostało przeprowadzone w marcu 2024 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar metodą CAWI wykonano na próbie 2059 Polaków w wieku 18–65. Struktura próby była kontrolowana biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.