Rosnące przywiązanie do technologii w codziennym życiu oraz wygoda sprawiają, że coraz więcej Polaków zwraca się ku aplikacjom mobilnym w procesie poszukiwania pracy. Jak wynika z najnowszego badania Pracuj.pl, niemal 7 na 10 badanych zależy na tym, by proces aplikacji na ofertę pracy był na tyle prosty, by można było wysłać CV od razu po zobaczeniu oferty i z dowolnego miejsca, właśnie przez telefon. Jak jednak pokazują wyniki badania, mimo entuzjazmu wobec cyfrowych narzędzi, polscy pracownicy stawiają przed aplikacjami wysokie wymagania. Wśród nich pojawia się nie tylko bogata oferta funkcjonalności, ale także łatwość obsługi, intuicyjność i, co najważniejsze, brak irytujących przeszkód w procesie korzystania.
Najważniejsze informacje:
- 66% wskazuje, że proces aplikacji powinien być prosty i możliwy z dowolnego miejsca, z telefonu.
- 50% oczekuje możliwości zaawansowanego filtrowania ofert pracy zgodnie z ich preferencjami.
- Popularnością cieszą się automatyczne powiadomienia o ofertach dopasowanych do profilu użytkownika (43%).
- Dla 68% badanych ważną rolę odgrywa czytelny i wygodny interfejs narzędzia.
Reklamy, powiadomienia i koszty – główne bariery dla użytkowników
Czego użytkownicy oczekują od aplikacji do poszukiwania pracy?
Projektując aplikacje mobilne, zawsze musimy pamiętać o kilku kluczowych zasadach, które wpływają na odbiór i skuteczność samego narzędzia. Przede wszystkim w myśl podejścia Product Discovery, aplikacja powinna odpowiadać na realne potrzeby użytkowników, które poznajemy dzięki eksploracji i zrozumieniu problemu. W naszym zespole skupiamy się na łączeniu potrzeb z celami biznesowymi oraz na rezultatach jakie chcemy osiągnąć. Oznacza to, że każdy element aplikacji powinien być przemyślany pod kątem tego, jak wpływa na doświadczenie użytkowników – od szybkości działania, poprzez intuicyjność interfejsu, aż po zrozumiałość komunikatów. Ważne jest unikanie rozwiązań, które nie wynikają z realnych potrzeb użytkowników czy celów biznesowych. Stabilność i niezawodność działania są niezwykle istotne – częste błędy czy awarie prowadzą do frustracji i mogą skutkować tym, że użytkownicy szybko porzucą aplikację. Naszym celem jest tworzenie narzędzi, które nie tylko spełniają swoje zadania, ale także budują zaufanie użytkowników, oferując wartość w sposób prosty, przejrzysty i bez nadmiernych komplikacji. Zrozumienie kontekstu użytkownika, szacunek dla jego czasu i uwagi oraz dbanie o techniczną niezawodność to fundamenty, które przyświecają nam w codziennej pracy
– mówi Monika Seroka, Product Discovery and Design Manager.
Technologia jako kluczowy sprzymierzeniec w rekrutacji
Dla 66% ankietowanych istotne jest, aby proces aplikacji na ofertę pracy był na tyle prosty, by można było go przeprowadzić z dowolnego miejsca, np. za pomocą telefonu. To wyraźny sygnał, że w czasach, gdy mobilność staje się normą, aplikacje muszą być nie tylko funkcjonalne, ale i dostosowane do dynamicznego stylu życia użytkowników. Łatwy dostęp do technologii, a także jej elastyczność, odgrywają dziś kluczową rolę w doświadczeniu użytkownika. Firmy rekrutacyjne oraz twórcy aplikacji muszą zrozumieć te potrzeby i dostosować swoje produkty do nowoczesnych standardów, oferując rozwiązania, które będą zarówno intuicyjne, jak i wydajne. Przejrzysty interfejs, możliwość aplikowania w krótkim czasie, a także opcje personalizacji to elementy, które zwiększają szanse na przyciągnięcie kandydatów. Mobilność nie jest już luksusem, ale koniecznością, a brak dostosowania się do tego trendu może skutkować utratą użytkowników
– dodaje Mariusz Kuźniewicz, Product Management Director w Pracuj.pl.
Sztuczna inteligencja w rekrutacji staje się narzędziem, które wspiera kandydatów na dwóch kluczowych płaszczyznach. Z jednej strony, AI umożliwia efektywniejsze przygotowanie się do procesu rekrutacji. Zaawansowane algorytmy mogą analizować profile zawodowe kandydatów, sugerować optymalizacje CV, czy dostarczać spersonalizowane porady dotyczące rozmów kwalifikacyjnych. Kandydaci mogą korzystać z symulacji rozmów, rekomendacji odpowiedzi, czy zyskać wgląd w najbardziej pożądane umiejętności w danej branży. Z drugiej strony, systemy oparte na AI w aplikacjach do poszukiwania pracy znacząco poprawiają komfort samych poszukiwań. Dzięki zaawansowanej analizie danych, AI może lepiej rozumieć potrzeby i preferencje użytkowników, co prowadzi do bardziej trafnych rekomendacji ofert pracy. Kandydaci otrzymują ogłoszenia idealnie dopasowane do ich umiejętności, doświadczenia i aspiracji, co zmniejsza czas spędzany na przeglądaniu nieodpowiednich ofert. Zwiększa to także satysfakcję z całego procesu rekrutacyjnego, ponieważ użytkownicy czują, że systemy te rozumieją ich potrzeby, co finalnie przekłada się na większy komfort i efektywność poszukiwania pracy
– komentuje Michał Halemba, Senior Product Manager w Pracuj.pl.
Przyszłość aplikacji do poszukiwania pracy w Polsce
Chcesz napisać na ten temat? Zapraszamy do kontaktu
O BADANIU
Badanie „Wpływ technologii na pracę i rekrutację” zostało przeprowadzone w marcu 2024 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI wykonano na próbie 2059 Polaków w wieku 18-65. Struktura próby była kontrolowana biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.