Czy rekrutacja tworzy równe relacje między pracodawcami a kandydatami? Według najnowszego badania Pracuj.pl - nie zawsze jest ona postrzegana jako równorzędna dla obu partnerów. 54% badanych Polaków uważa, że to pracodawca jest na uprzywilejowanej pozycji. Jedynie 4% ocenia, że to kandydaci mają przewagę. Równowagę w tej sferze widzi 42% badanych. W wyrównywaniu szans obu stron ważną rolę odgrywa informacja zwrotna (tzw. feedback) udzielana przez firmy osobom starającym się o pracę. Pracodawcy robią to wciąż zbyt rzadko. Aż 2 na 3 badanych Polaków stwierdziło, że według nich dla rekruterów są tylko kolejnym CV.
Najważniejsze informacje:
- 54% Polaków uważa, że w procesie rekrutacyjnym relacje są nierówne.
- 68% deklaruje, że podczas rekrutacji miewali wrażenie, że są dla pracodawcy tylko kolejnym z wielu CV.
- 62% zawiodło się na firmie z powodu braku jakiejkolwiek odpowiedzi na CV wysłane na ofertę pracy, na której im zależało.
- 58% badanych zdarzyło się zawieść na rekrutacji, do której początkowo mieli duży entuzjazm.
- Do 53% z nich pracodawca zgłosił się po długim czasie od wysłania CV, gdy przyjęli już inną ofertę.
Lepszy negatywny feedback niż… jego brak
Informacja zwrotna, czyli ile można czekać
Feedback przyciąga kandydatów ponownie
Feedback to bardzo ważne narzędzie w procesie rekrutacji, które niestety nadal nie jest wykorzystywane odpowiednio często. Kandydaci bardzo potrzebują informacji zwrotnej, w tym informacji o statusie aplikacji, bo pozwala im ona na psychiczne wytchnienie, możliwość planowania dalszych kroków czy zmiany podejścia podczas szukania pracy. Przynosi także korzyści dla pracodawców. Firmy, które informują kandydatów na temat postępów ich procesów rekrutacyjnych, są lepiej przez nich postrzegane. Udzielając jakiejkolwiek odpowiedzi zwiększają szansę na to, że w przyszłości dany kandydat do nich powróci i zechce wziąć udział w kolejnych rekrutacjach. Potwierdzają to wyniki badania Pracuj.pl, zgodnie z którym gotowość do ponownego złożenia CV po otrzymaniu jakiejkolwiek odpowiedzi zadeklarowało blisko 2 na 3 badanych. Profesjonaliści zawsze są na wagę złota, dlatego chcąc mieć dostęp do jak największej puli talentów, warto zadbać, żeby każdy kandydat, bez względu na wynik rekrutacji, poczuł się zauważony i nie miał wrażenia, że jest tylko kolejnym CV
– mówi Konstancja Zyzik, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju talentów w Pracuj.pl.
Odpowiedź na czas
Feedback ma wpływ na zainteresowanie kandydatów
Budowanie bazy talentów i zarządzanie nią to jeden z ważnych czynników w wypracowywaniu przewagi konkurencyjnej. Warto również pamiętać, że takie podejście może w dłuższej perspektywie skutkować podniesieniem jakości rekrutacji. Procesy na odpowiednim poziomie prowadzą nie tylko do przyciągania lepiej dopasowanych kandydatów, ale również skracają czas i koszty rekrutacji. Ma to również bezcenną wartość wizerunkową – ukazuje pracodawcę jako empatycznego, odpowiadającego na potrzeby rynku i kandydatów oraz szanującego ich czas i wysiłek
- komentuje Kalina Walento-Furmańska, ekspertka ds. rekrutacji w Pracuj.pl.
Chcesz napisać na ten temat? Zapraszamy do kontaktu
O BADANIU
Badanie o statusach aplikacji zostało przeprowadzone w czerwcu 2024 roku przez Zymetrię na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonano metodą CAWI na próbie 1500 Polaków, mężczyzn w wieku 18-62 lata i kobiet w wieku 18-57 lat. Różnica wiekowa wynikała z różnic kobiet i mężczyzn w wieku przechodzenia na emeryturę, a do badania zaproszono osoby, którym do wieku emerytalnego zostało co najmniej 3 lata. Próba ogólnokrajowa, reprezentatywna dla grupy docelowej pod względem kluczowych danych demograficznych.