Większość polskich firm deklaruje istotne braki w zakresie udzielania kandydatom informacji zwrotnej – wynika z najnowszego badania Pracuj.pl. To zaskakujące, bo niemal wszyscy pracodawcy zdają sobie sprawę, że kandydat woli otrzymać informację o odrzuceniu CV niż pozostać bez żadnej odpowiedzi. Mimo to mniej niż 1/3 badanych organizacji przekazuje informację zwrotną po rekrutacji wszystkim kandydatom. W odpowiedzi na ten problem Pracuj.pl implementuje usprawnione rozwiązanie, które będzie technologiczną odpowiedzią na ten problem.
Najważniejsze informacje:
- 79% badanych przez Pracuj.pl osób odpowiedzialnych za rekrutację deklaruje, że w ich firmach nie istnieje formalna polityka dotycząca przekazywania informacji zwrotnych kandydatom.
- 96% pracodawców wie, że kandydat woli dostać odpowiedź o odrzuceniu CV niż pozostać bez żadnej informacji zwrotnej.
- Mniej niż 1/3 badanych organizacji przekazuje informację zwrotną (w tym statusy aplikacji) wszystkim kandydatom po zakończeniu rekrutacji.
- Głównym powodem nieudzielania feedbacku jest spływ zbyt dużej liczby niedopasowanych CV, które nie trafiają do dalszego etapu rekrutacji.
- Tylko 1/5 firm uważa, że kandydat, który otrzymał negatywny feedback, nigdy więcej do nich nie zaaplikuje.
W stronę kultury feedbacku
Z badania wynika, że kultura feedbacku najlepiej rozwinięta jest w dużych firmach zatrudniających ponad 250 osób. Znacznie częściej udzielają one feedbacku wszystkim kandydatom – deklaratywnie robi to aż 44% z nich, w porównaniu do jedynie 24% w pozostałych segmentach przedsiębiorstw. Może to być związane z większymi zasobami, które pozwalają na bardziej rozbudowane procesy rekrutacyjne i lepszą obsługę kandydatów. Duże przedsiębiorstwa posiadają rozbudowane zespoły HR, które mogą skupić się na dostarczaniu szczegółowych informacji zwrotnych. Często są także bardziej świadome wpływu swojego wizerunku na sukcesy rekrutacyjne i inwestują w budowanie pozytywnych relacji z kandydatami, co jest kluczowe dla przyciągania najlepszych talentów na rynku. Warto jednak podkreślić, że rozmiar organizacji nie powinien być przeszkodą w udzielaniu feedbacku. Aby ułatwić wszystkim pracodawcom to zadanie, usprawniliśmy właśnie nasze rozwiązanie związane z możliwością informowania o statusach aplikacji wszystkich kandydatów
– komentuje Agata Roszkiewicz, ekspertka ds. wynagrodzeń i benefitów w Pracuj.pl.
Przyczyny braku feedbacku
Partnerska relacja
Jak wynika z naszego badania rekruterzy wiedzą, że kandydaci dzielą się swoimi doświadczeniami z rekrutacji z bliskimi, a negatywne opinie od zaufanych osób mogą znacząco wpłynąć na postrzeganie pracodawcy. Jeden niezadowolony kandydat może zniechęcić wielu innych, co zwiększa problem i może w niektórych branżach skutkować trudnościami rekrutacyjnymi. Poza tym przekazywanie kandydatom informacji na temat statusu ich aplikacji sprzyja budowaniu partnerskiej relacji. Obecnie równo połowa firm uważa relację na linii rekruter-kandydat za równą, bez przewagi dla żadnej ze stron, wynika z naszego badania. Warto dbać o zachowanie tego statusu, szczególnie wobec dynamicznie zmieniającej się sytuacji gospodarczej i na rynku pracy
– komentuje Konstancja Zyzik, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju talentów w Pracuj.pl.
Chcesz napisać na ten temat? Zapraszamy do kontaktu
O BADANIU
Badanie o statusach aplikacji zostało przeprowadzone w czerwcu 2024 roku przez Zymetrię na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonano metodą CAWI na próbie 1500 Polaków, mężczyzn w wieku 18-62 lata i kobiet w wieku 18-57 lat. Różnica wiekowa wynikała z różnic kobiet i mężczyzn w wieku przechodzenia na emeryturę, a do badania zaproszono osoby, którym do wieku emerytalnego zostało co najmniej 3 lata. Próba ogólnokrajowa, reprezentatywna dla grupy docelowej pod względem kluczowych danych demograficznych.