W życiu będę kelnerką, specjalistką ds. marketingu i hotelarką... Jak wskazują dane z najnowszego badania Pracuj.pl, 58% przedstawicieli pokolenia Z spodziewa się, że w swojej karierze zmienią oni pracę co najmniej kilka razy. 53% z nich z kolei uważa, że w życiu będą wykonywać kilka zupełnie różnych zawodów. Ponad połowa najmłodszych pracowników (51%) jasno wskazuje: nie chcę spędzić całej kariery w jednym miejscu pracy. Czy Zetki są bardziej otwarte na zmiany i przebranżowienie niż poprzednie pokolenia na rynku pracy?
Najważniejsze informacje:
- 62% młodych wierzy, że w ciągu najbliższych lat znajdą pracę świetnie dopasowaną do swoich oczekiwań.
- 58% Zetek spodziewa się, że w swojej karierze zmienią pracę co najmniej kilka razy.
- 53% wierzy, że w ciągu swojej kariery będą wykonywać kilka różnych zawodów.
- Ponad połowa najmłodszych wskazuje: nie chcę spędzić kariery w jednym miejscu pracy.
- 73% badanych deklaruje, że ich pokolenia zwracają w karierze uwagę na inne kwestie niż pokolenia ich rodziców.
- 66% młodych częściej chce, by praca nie była całym ich życiem i by mieli czas na pasje.
- 48% Zetek uważa, że ich pokolenia są oceniane w miejscu pracy przez pryzmat stereotypów.
Duży optymizm młodych pracowników
W kontekście dynamicznych zmian na rynku pracy, młode pokolenia staną przed wyzwaniami, które znacząco różnią się od tych, z którymi mierzyły się poprzednie generacje. Nie będziemy już obserwować tendencji do spędzania całej kariery zawodowej w jednej firmie czy nawet branży. Współcześni pracownicy, szczególnie młodzi ludzie, będą częściej zmieniać nie tylko miejsca pracy, ale i sektory działalności, co jest odpowiedzią na szybko ewoluujące technologie i potrzeby rynku. W odpowiedzi na te zmiany, kluczowe stanie się ciągłe kształcenie, reskilling i upskilling. Firmy, które zainwestują w rozwój kompetencji swoich pracowników, zyskają przewagę, tworząc zmotywowane i elastyczne zespoły. Dla pracowników elastyczność i gotowość do nauki stają się kluczowe dla rozwoju i zabezpieczenia swojej przyszłości zawodowej
– Kalina Walento-Furmańska, Ekspertka ds. rekrutacji w Pracuj.pl.
Wspierająca rekrutacja
Odnalezienie się na coraz bardziej złożonym i konkurencyjnym rynku pracy może być trudne, i to nie tylko dla tych najmłodszych kandydatów. Dlatego jako Pracuj.pl poza samymi ogłoszeniami o pracę, oferujemy kandydatom szereg porad dotyczących rekrutacji oraz narzędzia wspierające rozwój zawodowy. W tym celu powstała nawet specjalna przestrzeń pod nazwą Pierwsza Praca, gdzie przedstawiciele pokolenia Z znajdą narzędzia i porady dotyczące tego, jak tę pierwszą pracę znaleźć i jak zabrać się za budowanie kariery zawodowej. Co więcej, mogą oni także skorzystać z darmowego kreatora CV, czy znaleźć wyselekcjonowane specjalnie dla nich oferty pracy. Niemniej jednak, równie ważna jest rola pracodawców i rekruterów w projektowaniu procesów rekrutacyjnych, które są nie tylko efektywne, ale także przejrzyste i wspierające. Opracowanie strategii mającej na celu stworzenie przyjaznych, zrozumiałych i dostosowanych do potrzeb młodych ludzi procedur aplikacyjnych i selekcyjnych może znacząco przyczynić się do lepszego dostosowania talentów do odpowiednich miejsc pracy
– Alina Michałek, Ekspertka ds. rekrutacji w Pracuj.pl.
Inni niż ich rodzice
Młodzi pracownicy na rynku pracy często napotykają na stereotypy dotyczące ich pokolenia, co może prowadzić do niesprawiedliwości i niedoceniania ich potencjału. Stereotypy o ich zmienności czy niedojrzałości zawodowej mogą ograniczać ich możliwości rozwoju i awansu. Tymczasem, młodzi ludzie wnoszą do środowisk pracy świeże perspektywy, nowoczesne umiejętności technologiczne i zdolność do szybkiego adaptowania się do zmieniających się warunków. Pracodawcy powinni to dostrzegać i dążyć do stworzenia środowiska, które jest wolne od uprzedzeń i promuje równość szans, doceniając unikalny wkład, jaki młodzi pracownicy mogą wnieść do ich organizacji oraz tworząc przestrzeń na międzypokoleniowy dialog, wymianę doświadczeń i współpracę
- dodaje Alina Michałek.
Chcesz napisać na ten temat? Zapraszamy do kontaktu
O BADANIU
Badanie „Pokolenie Z w pracy” zostało przeprowadzone w marcu 2024 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI wykonano na próbie 721 Polaków w wieku 18–34 lata. Struktura próby była kontrolowana biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.