Cechuje je wysokie zaangażowanie i umiejętność szybkiego nabywania nowych kompetencji. Potrafią dostosowywać się do zmieniających warunków rynkowych, przy jednoczesnej wysokiej empatii i pozytywnym nastawieniu do wyzwań. Takie właśnie są kobiety na polskim rynku pracy. Jak wynika z badań Pracuj.pl, 76% Polek deklaruje, że w pracy angażują się mocno w wykonywane zadania. Jednak mimo dużego zapału i szerokiego zakresu kompetencji, tylko 48% polskich pracowniczek czuje się docenianymi w miejscu pracy. Dziś pracodawcy powinni zadbać o tę część swoich zespołów, by jej nie stracić – niemal połowa badanych kobiet (47%) deklaruje, że obecnie poszukują one pracy lub planują w najbliższym czasie zmienić obecną.
Najważniejsze informacje:
- 76% Polek deklaruje, że w pracy angażują się mocno w wykonywane zadania.
- 6 na 10 kobiet deklaruje, że ich praca przynosi im satysfakcję i lubią ją wykonywać.
- Tylko 48% badanych pracowniczek czuje się docenionymi w miejscu pracy.
- Niemal połowa badanych kobiet poszukuje obecnie pracy lub planuje w zmienić obecną.
- 86% respondentek deklaruje otwartość na nowe, ciekawe oferty pracy.
- Wśród swoich mocnych stron kobiety najczęściej wymieniają samodzielność w pracy (63%).
Obraz polskiej pracowniczki
Dużo dają od siebie i dużo oczekują od innych
Tworzenie warunków pracy, które aktywnie wspierają i promują kobiety, jest niezbędne dla budowania satysfakcjonującego i inkluzywnego środowiska pracy. Kobiety często napotykają na bariery takie jak niedostateczna reprezentacja, czy ograniczone możliwości rozwoju. Poprzez aktywne uznawanie i docenianie ich osiągnięć, organizacje pokazują, że ich wkład jest nie tylko widoczny, ale także kluczowy dla sukcesu całej organizacji. Włączanie kobiet w procesy decyzyjne i dialogi na wszystkich poziomach organizacyjnych jest równie istotne. Takie działania zapewniają, że perspektywy płci są równomiernie reprezentowane i wnoszą wartość do strategii i inicjatyw firm. To podejście nie tylko przyczynia się do osobistego wzrostu i zadowolenia zawodowego kobiet, ale również stanowi siłę napędową dla organizacji, umożliwiając stworzenie bardziej zaangażowanej, zmotywowanej i różnorodnej kadry
– mówi Agnieszka Bieniak, Dyrektorka HR w Pracuj.pl.
Polki aktywnie poszukują pracy
Współczesny rynek pracy w Polsce przeżywa dynamiczne zmiany, które wyraźnie wpływają na decyzje zawodowe Polek. Obserwujemy trend, w którym kobiety coraz śmielej dążą do realizacji swoich ambicji zawodowych, poszukując miejsc pracy, które oferują nie tylko odpowiednie wynagrodzenie, ale również możliwości rozwoju i awansu, a także dadzą im poczucie docenienia. Brak tych elementów w obecnych miejscach pracy staje się poważnym czynnikiem motywującym do zmiany zatrudnienia. Co ciekawe, Polki widzą w tym kontekście coraz mniej przeszkód, są otwarte nawet na zmianę branży lub zawodu. Wskazuje to na elastyczność i otwartość na nowe wyzwania, a także na poszukiwanie ścieżek zawodowych, które są bardziej zgodne z ich pasjami lub lepiej odpowiadają zmieniającym się okolicznościom życiowym. Z perspektywy pracodawców ważniejsze niż kiedykolwiek jest więc budowanie zdrowych środowisk pracy z wspierającą kulturą, kluczową dla zachowania wysokiego poziomu satysfakcji z pracy i ogólnego dobrostanu pracowników
– dodaje Agata Roszkiewicz, Ekspertka ds. wynagrodzeń i benefitów w Pracuj.pl.
Otwarte i innowacyjne
Chcesz napisać na ten temat? Zapraszamy do kontaktu
O BADANIU
Badanie „Kobiety na polskim rynku pracy” zostało przeprowadzone we wrześniu 2023 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI wykonano na próbie 1039 Polek w wieku 18-65. Struktura próby była kontrolowana biorąc pod uwagę wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.