Tylko 1/3 badanych pracujących Polaków przyznaje, że pracodawca poinformował ich o firmowych zasadach aktywności w mediach społecznościowych. Oczywiście istnienie takich zasad nie oznacza kontroli firm nad prywatnymi kontami ich pracowników. Z badania wynika jednak, że ¼ respondentów posiadając prywatne konto w portalach społecznościowych, podaje tam informacje o swoim obecnym miejscu pracy, a zatem duża część z nich robi to w zgodzie z własnym wyczuciem i zasadami. Na szczęście dla pracodawców, 62% osób wskazuje, że korzystając z tych mediów, zwracają oni uwagę, czy nie ujawniają informacji mogących negatywnie odbić się na ich pracy lub wizerunku pracodawcy.
Najważniejsze informacje:
- 26% badanych podaje informacje o swoim miejscu pracy w mediach społecznościowych.
- Powściągliwość częściej wykazują kobiety – 41% z nich nie podaje informacji o miejscu pracy we wskazanych portalach.
- Najczęściej o pracy w social mediach wspominają osoby z grupy wiekowej 35-44 lata (31%).
- 62% osób zwraca uwagę, czy nie ujawniają informacji mogących negatywnie odbić się na wizerunku pracodawcy.
- Tylko 32% respondentów deklaruje, że zostali oni poinformowani co do firmowych zasad aktywności w mediach społecznościowych.
Świadome budowanie śladu cyfrowego
Nie mówimy o pracy
Myślimy o wizerunku pracodawcy
Z naszych badań wynika, że polskich pracowników cechuje rozsądne podejście do komunikowania tematów zawodowych w mediach społecznościowych. Choć niekiedy pracodawcy nie zdają sobie sprawy z wagi tego tematu, to w rzeczywistości jest to bardzo istotna kwestia. Treści publikowane przez pracowników mogą być odbierane przez otoczenie jako stanowisko całej firmy, co może prowadzić do potencjalnie kryzysowych sytuacji i nadszarpnięcia wizerunku pracodawcy. Warto zatem, by pracodawcy na każdym poziomie dbali o komunikację, troszcząc się o budowanie transparentnej i wspierającej kultury pracy oraz tworzyli polityki dotyczące mediów społecznościowych, które pomogą uniknąć takich kryzysowych momentów
– mówi Anna Goreń, starsza specjalistka ds. komunikacji w Pracuj.pl.
Wspólne zasady kluczem do sukcesu
Media społecznościowe są naszą prywatną przestrzenią, miejscem wyrażania siebie, a firmowe polityki dotyczące tego obszaru powinny być skonstruowane w taki sposób, by nie naruszały wolności słowa pracowników. Istotne jest więc jasne określenie zasad i wartości, które stoją za firmą i informowanie o nich pracowników już w momencie rekrutacji. Należy wypracować takie zasady, które pozwolą osiągnąć kompromis dla każdej ze stron, a kandydat lub pracownik, mając pełne informacje na temat firmowej polityki, będzie mógł odnaleźć balans pomiędzy tym, co prywatnie jest dla niego istotne, a tym, jak nie wpłynąć negatywnie na wizerunek pracodawcy
– komentuje Agata Grzejda, ekspertka ds. komunikacji wewnętrznej w Pracuj.pl.
O BADANIU
Badanie „Media społecznościowe w pracy” zostało przeprowadzone we wrześniu 2023 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI wykonano na próbie 1860 Polaków w wieku 18-65. Struktura próby była kontrolowana biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.