Choć dołączanie listu motywacyjnego do aplikacji o pracę jeszcze do niedawna było standardem, to dziś już 6 na 10 badanych rezygnuje z tej praktyki. Co więcej, 62% respondentów uważa, że w przeszłość powinna odejść konieczność dodawania zdjęcia do CV, ponieważ kandydatów nie powinno oceniać się po wyglądzie. Inkluzywne, szczegółowe, zwięzłe – takie powinny być ogłoszenia rekrutacyjne naszych czasów, a wraz z nimi całe procesy rekrutacyjne. Wśród kandydatów wykształciły się pewne standardy i przyzwyczajenia, które nowoczesne organizacje muszą wdrażać, by być w stanie zawalczyć o pozyskanie i utrzymanie najlepszych talentów.
Najważniejsze informacje:
- 61% badanych nie załącza listu motywacyjnego podczas wysyłania CV.
- 62% uważa, że konieczność umieszczania zdjęcia w CV powinna odejść w przeszłość.
- 62% osób chętnie skorzysta z generatora CV bazującego na informacjach z profilu kandydata.
- Aż 81% respondentów oczekuje od pracodawcy informacji o wynagrodzeniu w ofertach pracy.
- 67% badanych mniej chętnie zaaplikuje na oferty, w których nie ma informacji o wynagrodzeniu.
- 24% kandydatów zniechęcają do aplikowania oferty skierowane wyłącznie do jednej płci.
Mniej aplikacji, większa precyzja
Praktyka niedodawania zdjęć w CV wspiera promowanie równych szans i obiektywnej oceny w procesie rekrutacji. Umieszczenie fotografii może wprowadzić element subiektywizmu i potencjalnej stronniczości, ponieważ wrażenia wizualne mogą w niezamierzony sposób wpłynąć na ocenę osoby aplikującej. Brak zdjęcia pomaga więc przenieść nacisk na ocenę kandydatów na podstawie ich kwalifikacji, umiejętności i doświadczenia, wspierając sprawiedliwe zatrudnianie. Ponadto usuwanie zdjęć z CV jest zgodne z wytycznymi prawnymi i etycznymi, służącymi do zniechęcania do wszelkich form dyskryminacji ze względu na wiek, płeć czy pochodzenie
– komentuje Ewelina Amanowicz, Starsza specjalistka ds. rekrutacji i employer brandingu w Pracuj.pl.
Wsparcie automatyzacji
Na skutek rozwoju internetu, nowoczesnych technologii i mediów społecznościowych, zmienia się oblicze rekrutacji, zarówno dla kandydatów, jak i rekruterów. Ci ostatni nierzadko zaglądają do profesjonalnych profili zawodowych potencjalnych pracowników, które dostępne są w systemach rekrutacyjnych, czy online. Upowszechnianie się systemów zarządzania rekrutacją (ATS) oraz narzędzi do automatyzacji procesów HR sprawia, że wiele firm do szybszego identyfikowania najlepiej dopasowanych kandydatów używa algorytmów selekcji i rekomendacji CV. To zmienia sposób, w jaki rekrutacja jest prowadzona i oceniana, a wzrost znaczenia narzędzi online w całym procesie sprawia, że kandydaci chcą inwestować czas w budowanie atrakcyjnych profili online, prezentujących ich umiejętności, doświadczenie i osiągnięcia
– komentuje Katarzyna Trzaska, marketing menedżerka w eRecruiter.
Kandydaci oczekują jasnych informacji
Chcesz napisać na ten temat? Zapraszamy do kontaktu
O BADANIU
Badanie „Zmiana czasów w rekrutacji” zostało przeprowadzone we wrześniu 2023 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI wykonano na próbie 2120 Polaków w wieku 18-65. Struktura próby była kontrolowana biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.