Rozwiązania cyfrowe stały się integralną częścią naszego życia, zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej. Technologia wkroczyła już na stałe na rynek pracy i wpłynęła na wiele aspektów zarówno w życiu pracodawców, jak i pracowników. Rośnie bowiem liczba ofert, w których kompetencje cyfrowe odgrywają szczególną rolę. Aż 6 na 10 respondentów najnowszego badania Pracuj.pl uważa, że jeśli nie będą nabywać nowych kompetencji cyfrowych, to coraz trudniej będzie im utrzymać pracę. Technologia może jednak wspierać rekrutację i ją ułatwiać. Z danych Pracuj.pl wynika, że dziś już ponad połowa (53%) aplikacji na oferty w serwisie jest składana dzięki systemowi rekomendacji sztucznej inteligencji. Cyfryzacja wspiera więc talenty, ale też przynosi wyzwania.
Najważniejsze informacje:
- 7 na 10 Polaków kompetencje cyfrowe rozumie jako zdolność sprawnego korzystania z technologii.
- Zdaniem 70% badanych, kompetencje cyfrowe będą kluczowe na rynku pracy przyszłości.
- By sprostać wyzwaniom zawodowym 68% badanych jest zdania, że musi podnosić umiejętności cyfrowe.
- Algorytmy sztucznej inteligencji wspierają lepsze dopasowanie ofert pracy do umiejętności kandydatów.
- 53% aplikacji na oferty w serwisie Pracuj.pl jest składana dzięki systemowi rekomendacji sztucznej inteligencji.
Kompetencje cyfrowe – Polaka obraz własny
Polacy w pracy są mobile first
AI uczy się preferencji kandydatów
Widzimy, że Polacy wykazują się dużą otwartością na wsparcie przez sztuczną inteligencję. Dlatego uważnie obserwujemy ten trend, jednocześnie stale tworząc nowe rozwiązania. Jako Grupa Pracuj już od 10 lat pracujemy nad rozwojem systemów, które ułatwiają naszym użytkownikom poszukiwanie pracy. Dziś widzimy, że to procentuje, a kandydaci przyzwyczajają się do wprowadzanych innowacji, o czym świadczą liczby. Ponad 50% aplikacji na oferty w serwisie Pracuj.pl jest składana dzięki systemowi rekomendacji sztucznej inteligencji. W praktyce oznacza to, że bazując na wcześniejszych działaniach użytkownika na portalu, system jest w stanie zasugerować sprofilowane pod niego oferty. Ponadto, zestawiając wymagania danej oferty z zestawem kompetencji kandydata, robi to w sposób bardzo efektywny. Zrozumiałe jest więc, że jest to rozwiązanie, z którego kandydaci korzystają coraz częściej i chętniej.
– komentuje Paweł Moszyński, Dyrektor ds. Strategii i Rozwoju Produktu w Grupie Pracuj.
Obszar wykorzystania sztucznej inteligencji we wsparciu pracy rekruterów jest kolejnym bardzo dużym polem do zagospodarowania. Dziś intensywnie rozwijamy także tę część biznesu, rozbudowując zakres i specyfikę dostępnych narzędzi w oparciu o AI. Widzimy, że dla naszych klientów to są duże usprawnienia, z których również chętnie korzystają. Pracodawcy mogą dziś z pomocą AI tworzyć treść ogłoszeń rekrutacyjnych - na podstawie nazwy stanowiska narzędzie oparte o ChatGPT generuje wymagania i opis. Oczywiście klient może je edytować i dostosować do swoich potrzeb. W naszych systemach aplikacyjnych rozwijamy funkcje, dzięki którym rekruterzy mogą też z pomocą ChatGPT wygenerować pytania przydatne podczas spotkań z kandydatami. Pytania te są generowane na podstawie nazwy rekrutacji oraz poziomu stanowiska. Stale obserwujemy, jak działają te nowe narzędzia i jesteśmy gotowi je usprawniać, by jak najlepiej odpowiadały na potrzeby naszych klientów.
– dodaje Paweł Moszyński.
Kompetencje cyfrowe = zatrudnienie
Bez cyfryzacji ani rusz
Chcesz napisać na ten temat? Zapraszamy do kontaktu
O BADANIU
Badanie zostało przeprowadzone w marcu 2023 roku przez ARC Rynek i opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI przeprowadzono na grupie 2044 Polaków, reprezentatywnej dla populacji osób czynnych zawodowo w wieku 18-65 pod względem płci, wieku oraz wielkości miejscowości zamieszkania.