Kompetencje cyfrowe to nieocenione wsparcie w rozwoju kariery. Według najnowszego badania Pracuj.pl już niemal 4 na 10 Polaków uważa, że są one najważniejsze dla postępu zawodowego. Wciąż aktualne pozostaje przysłowie, że nauka jest kluczem potęgi – 69% respondentów twierdzi, że w przyszłości umiejętność przyswajania nowej wiedzy będzie wpływać na rozwój kariery. Już teraz jedną z nowych kompetencji, którą chcieliby rozwijać Polacy jest znajomość sztucznej inteligencji (AI) – 6 na 10 Polaków byłoby chętnych na udział w szkoleniu w tym zakresie.
Najważniejsze informacje:
- 2/3 badanych pozytywnie ocenia swoje kompetencje cyfrowe.
- 37% badanych Polaków uważa, że kompetencje cyfrowe są najważniejsze dla rozwoju przyszłej kariery.
- 62% respondentów twierdzi, że bez nabywania kompetencji cyfrowych będzie im trudniej utrzymać obecne stanowisko lub znaleźć nową pracę.
- 69% Polaków ocenia, że w przyszłości umiejętność przyswajania nowej wiedzy będzie wpływać na rozwój kariery.
- 45% badanych chciałoby pracować w IT, jeśli posiadałoby odpowiednie kompetencje.
- 6 na 10 respondentów byłoby chętnych na udział w szkoleniu z zakresu AI, jeśli pracodawca by takowe zorganizował.
Czy jesteśmy technologicznie mocni?
Kompetencje cyfrowe to dziś fundament funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie i gospodarce. Mimo dynamicznego rozwoju technologii w Polsce, nasz kraj wciąż pozostaje w tyle za wieloma państwami Unii Europejskiej pod kątem biegłości w jej użytkowaniu. W obliczu coraz szybszego tempa rozwoju technologii, brak odpowiednich kompetencji staje się poważną przeszkodą w korzystaniu z narzędzi, które mogą znacząco poprawić jakość życia. Przykładem mogą być nowoczesne aplikacje do poszukiwania pracy, które dzięki zaawansowanym algorytmom są w stanie idealnie dopasować oferty do naszych potrzeb. Tego typu rozwiązania pomagają w efektywnym poruszaniu się po rynku pracy i zwiększają szanse na znalezienie zatrudnienia, ale by korzystać z ich potencjału, musimy mieć dobrze rozwinięte umiejętności cyfrowe
– mówi Tomasz Półtorak, Product Design Field Manager w Pracuj.pl.
Technologia w służbie kariery
Z jednej strony widzimy, że Polacy dostrzegają nieuchronność potrzeby zdobywania nowych umiejętności cyfrowych, szczególnie związanych z obsługą zaawansowanych technologii, takich jak AI. Z drugiej jednak strony, istnieje wyraźna luka między postrzeganiem tej potrzeby a jej priorytetyzacją w kontekście budowania przyszłej kariery. Wydaje się, że w świadomości wielu kandydatów dominują kompetencje miękkie, co może wynikać z przeświadczenia, że technologie się zmieniają, a umiejętności interpersonalne pozostają uniwersalne. Rozwijanie zarówno kompetencji miękkich, jak i technicznych pomoże kandydatom nawigować po rynku pracy. Rośnie rola narzędzi cyfrowych nie tylko podczas wykonywania obowiązków zawodowych, ale już podczas poszukiwania pracy. Nowoczesne narzędzia, takie jak aplikacje mobilne, pomagają kandydatom w szybszym odnajdywaniu ofert dopasowanych do ich kompetencji i preferencji. Kandydaci mogą w prosty sposób monitorować zmiany na rynku, a także rozwijać się w zgodzie z najnowszymi trendami. To daje im większą elastyczność i pewność, że ich kompetencje będą adekwatne do przyszłych wyzwań
– ocenia Małgorzata Skonieczna, Product Discovery Field Manager w Pracuj.pl.