Ostatnie głośne przykłady zachowań mobbingowych w Polsce podsycają dyskusję społeczną. Czy to skrajne przypadki, czy takie zachowania są regularne, a nie mówi się o nich głośno? Jaki rynek zastają osoby rozpoczynające właśnie karierę? Jak wynika z badań Pracuj.pl, ¼ polskich pracowników doświadczyło nieodpowiednich zachowań w miejscu pracy, a 1 na 5 badanych osobiście doświadczył mobbingu. Istotnie częściej z tym problemem mierzą się kobiety i to one częściej są skłonne zgłaszać takie sytuacje. Aż 65% badanych twierdzi, że złe traktowanie pracowników to wciąż istotny problem na polskim rynku pracy. Jak uniknąć tego problemu, zwłaszcza na początku kariery? Jak go rozpoznać i gdzie postawić granice?
Najważniejsze informacje:
- 1 na 5 badanych Polaków osobiście doświadczył mobbingu w miejscu pracy.
- Z mobbingiem w Polsce ma do czynienia istotnie więcej kobiet niż mężczyzn.
- Mężczyźni częściej cicho „godzą się” na nieodpowiednie zachowania – nie zgłaszają mobbingu, pozostając w pracy.
- Kobiety w obliczu mobbingu częściej protestują „cicho” – odchodzą, nie zgłaszając sytuacji.
- 65% badanych potwierdza, że złe traktowanie pracowników to wciąż istotny problem w Polsce.
Młodzi pracownicy muszą nauczyć się rozpoznawać mobbing
Młodzi ludzie dopiero co wkraczający w dorosłość i na rynek pracy, mogą szybko zderzyć się z twardą rzeczywistością. Rzeczywistością napędzaną rywalizacją czy też wyścigiem szczurów. I nie ma w tym nic złego do momentu, kiedy pewne granice nie zostaną przekroczone i niektóre zachowania nie zaczną wkraczać na grunt mobbingu. Młody pracownik z dużym prawdopodobieństwem, może mieć trudność z odczytaniem niektórych zachowań jako mobbing.
– mówi Katarzyna Łodygowska, założycielka konta @matka_prawnik.
Co piąty badany doświadczył mobbingu
Polacy obawiają się zgłaszać nieprawidłowości
Z uwagi na ten problem coraz ważniejsze staje się tworzenie przepisów zapewniających ochronę pracownikom oraz praca nad wewnętrznymi politykami w organizacjach. Nie chodzi jednak tylko o formalną politykę firmową, ale również zaufanie pracowników do zespołu HR prowadzącego takie sprawy oraz samego procesu. Być może konieczne jest, aby zarząd i zespół zarządzający jasno przypominały pracownikom zasady polityki i komunikowały, że każdy może czuć się bezpiecznie zgłaszając trudną sytuację. To ważne zarówno dla ludzi młodych, którzy dopiero odnajdują się w nowych środowiskach zawodowych, ale także dla wieloletnich pracowników, dla których zgłoszenie nieprawidłowości również może być trudne.
– mówi Anna Goreń, Specjalistka PR i CSR w Pracuj.pl.
Cichy protest czy cicha zgoda?
Niemal 7 na 10 „Zetek” widzi złe traktowanie pracowników
Coraz większa świadomość polskich pracowników
W sytuacji, kiedy młody pracownik doświadcza niepokojących zachowań ze strony drugiej osoby, nie powinien wkładać głowy w piasek czy bagatelizować sytuacji. Choć wiadomo, że to nie łatwe. Powinien wyraźnie postawić granice i powiedzieć głośne „nie”, a więc dać wyraźny sygnał, że te konkretne zachowania są dla niego niewygodne i nie wyraża na nie swojej zgody. Najgorszym krokiem, który pracownik może zrobić, to milcząca zgoda na zachowanie mobbera. Poza tym, jeżeli dane zachowania budzą niepokój, powinien rozważyć poinformowanie o tym fakcie swojego przełożonego, czy nawet osoby bliskie, także po to, aby uzyskać wsparcie i nie zostać samemu z problemem.
– podsumowuje Katarzyna Łodygowska.
Chcesz napisać na ten temat? Zapraszamy do kontaktu
O BADANIU
Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2022 roku przez ARC Rynek i opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI przeprowadzono na grupie 1790 Polaków, reprezentatywnej dla populacji osób czynnych zawodowo w wieku 18-65 pod względem płci, wieku oraz wielkości miejscowości zamieszkania.