Sezon wakacyjny w Polsce powoli dobiega końca. To okres dużych wyzwań dla pracowników handlu, turystyki czy gastronomii pracujących z klientami. Według badania Pracuj.pl, wśród najważniejszych cech w swojej profesji wymieniają oni cierpliwość, opanowanie, kreatywność i empatię. To cechy ważne w kontaktach z wymagającymi klientami-urlopowiczami. Co drugi badany przyznaje, że ma w pracy do czynienia ze stresującymi sytuacjami. Tymczasem zapotrzebowanie na pracowników obsługi klienta jest wysokie. Tylko między majem i lipcem br. kierowano do nich 35 500 ofert zatrudnienia.
Najważniejsze informacje:
- 37% pracujących bezpośrednio z klientami szuka obecnie nowej pracy.
- Kluczowe cechy w kontakcie z klientem: cierpliwość, opanowanie i kreatywność.
- Co drugi badany ma do czynienia ze stresującymi kontaktami z klientami.
- 7 na 10 badanych czuje się traktowanych przez klientów z szacunkiem.
- Najczęstsze powody szukania nowej pracy: zbyt niskie zarobki.
Na pierwszej linii firmy
Kluczowe cechy w relacji z klientem
Szacunek i stres – nieodłączne elementy
Praca wykonywana przez pracowników, którzy mają bezpośredni kontakt z klientem, jest bardzo istotna. W skali lokalnej są oni właściwie głównymi ambasadorami pracodawcy, jego wartości i marki. Przez pryzmat współpracy z przedstawicielem firmy klient często wyrabia swoją opinię na temat danej marki i od tego uzależnia dalsze korzystanie z usług czy zakup produktów. Dlatego tak istotne jest zrozumienie, że nawet pracownicy niższego szczebla odpowiadający za ten obszar są kluczowi dla pracodawcy i powinien on ich wspierać w rozwoju niezbędnych kompetencji. Praca z trudnym klientem czy sytuacje stresowe są tu na porządku dziennym i często zbyt mały nacisk stawia się na skuteczne szkolenie i wymianę wiedzy między pracownikami, jak sobie z nimi radzić. Pracodawca, który to lekceważy, ryzykuje w dłuższej perspektywie nie tylko utratę talentów, ale też pozytywnego wizerunku marki. Zapewnienie pracownikom odpowiednich dla ich stanowiska szkoleń i warsztatów z pewnością pozytywnie wpływa na komfort wykonywanej przez nich pracy, jak i jakość obsługi klienta.
- komentuje Justyna Barczyk-Zielińska, ekspertka ds. Szkoleń i Rozwoju Talentów w Grupie Pracuj.
Otwarci na zmianę pracy, choć często wierni
Zarobki i wygoda są kluczowe
W obliczu wysokiej inflacji i ograniczana zakupów czy wydatków zarówno przez firmy, jak i konsumentów, wysokiej klasy sprzedawcy, specjaliści obsługi klienta, pracownicy turystyki czy restauracji są na wagę złota. Jednak to samo zjawisko powoduje, że sprzedawcy będą w najbliższym czasie nadal podwyższać swoje oczekiwania finansowe. W tych zawodach duża mobilność zawodowa jest obecna od lat, jednak atrakcyjny system premiowy czy godziwa baza wynagrodzenia staje się jeszcze ważniejsza. Widzimy to po odpowiedziach osób pracujących bezpośrednio z klientami, które wśród głównych motywacji do zmiany pracy wskazują finanse
- mówi Łukasz Marciniak, Dyrektor Sprzedaży w eRecruiter.