Pracownicy obsługi klienta znów stają na pierwszej linii świątecznego frontu. Mimo COVID-19, jest to ponownie napięty okres dla pracowników handlu, gastronomii czy turystyki, pracujących z klientami. Coroczna gorączka zakupowa i turystyczna bywa dla nich trudnym doświadczeniem. Według badań Pracuj.pl, ponad połowa ma do czynienia ze stresującymi sytuacjami z klientami. Jednocześnie ten gorący okres to okazja do zmiany pracy. Tylko między październikiem i listopadem liczba ofert w obsłudze klienta wzrosła rok do roku na Pracuj.pl o 62%, w sprzedaży - o 41%, a w hotelarstwie i turystyce - aż blisko czterokrotnie.
Wyniki badań w skrócie:
- 33% badanych pracujących z klientami szuka nowego pracodawcy.
- 2/3 deklaruje, że klienci odnoszą się do nich z szacunkiem.
- 55% ma do czynienia ze stresującymi kontaktami z klientami.
- Tylko 4 na 10 badanych jest zadowolonych z zarobków.
- Najczęstszym powodem zmiany pracy w tej grupie są niskie zarobki.
Pracownicy w klienckim tyglu
Klient nie taki straszny – choć stresujący
Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że praca z klientem wymaga od pracowników naprawdę dużych umiejętności interpersonalnych. Badanie pokazuje, że zajmujące się tym osoby mogą być napędzane przez pozytywne reakcje klientów, ale także mogą negatywnie odbierać ich przykre zachowania. Ponad połowa badanych pracujących z konsumentami spotyka się ze stresującymi sytuacjami w tych relacjach. Często jako klienci w przedświątecznym napięciu zapominamy, że po stronie sklepu czy dostawcy usług jest żywy człowiek, pracujący ciężko w tym okresie. Tym ważniejsze jest odpowiednie przeszkolenie pracowników, którzy mają kontakt z klientami na okoliczność takich sytuacji. Badanie pokazuje, że nie zawsze jest to realizowane odpowiednio dokładnie
mówi Konstancja Zyzik, menedżerka ds. pozyskiwania talentów i rozwoju pracowników w Grupie Pracuj.
Satysfakcja (nie)gwarantowana
Ani gorzej, ani lepiej niż przed pandemią
Co trzeci chętnie zmieni pracodawcę
Badania osób pracujących bezpośrednio z klientami pokazują, że również w tej grupie zawodowej główną motywacją do zmian zawodowych są pieniądze. Obsługa klienta w takich branżach jak handel, gastronomia czy turystyka bywa źródłem wielu napięć i nie zawsze odzwierciedla się w odpowiednio wysokich wynagrodzeniach. Dlatego oferowane atrakcyjne zarobki wyróżniają się znacznie na tle innych atutów pracodawców, poszukiwanych przez tę grupę badanych. W okresie przedświątecznym dla osób pracujących bezpośrednio z klientami otwierają się pod tym względem nowe możliwości
komentuje Agata Grzejda, ekspertka ds. komunikacji wewnętrznej w Grupie Pracuj.
Coraz bliżej Świąt
Chcesz napisać więcej na ten temat? Skontaktuj się z nami:
Posłuchaj podcastu newonce.radio i Pracuj.pl o kobietach, które żadnej pracy się nie boją. Audycja dostępna na newonce.net, Spotify i Apple Podcasts:
newonce | #14 Dziewczyny na maszyny!
Jeśli wydaje się wam, że obszar pracy fizycznej jest zdominowany przez mężczyzn, to ten epizod Work In Progress ma szansę zmienić ten stereotyp. Iwona Blecharczyk, znana na YT jak "Trucking Girl" oraz Monika Kolaska, na IG obecna jako pani_operator trafiły za stery maszyn kojarzonych głownie z facetami. Iwona w swoim Volvusiu, czyli kilkunastometrowej cieżarówce marki Volvo przemierza tygodniami Europę (a w ciągu 10 lat kariery zawodowej zjeździła na trucku też Stany) i uznaje tira za swój prawdziwy dom. Z kolei Monika każdego dnia pokonuje 40 metrów po wąskiej drabince (czasem kilka razy dziennie) i obsługuje dźwig. O wyborze takiej drogi zawodowej, poczuciu wolności jaką zyskują dzięki swoim miejscom pracy i tym, czy to opłacalne zajęcie opowiedziały w ostatnim epizodzie Work In Progress. Partnerem podcastu jest pracuj.pl
Czytaj więcej