Spotkania online i telekonferencje stały się elementem zawodowej codzienności wielu Polaków. Uczestniczyło w nich w pracy podczas pandemii aż 67% uczestników badania Pracuj.pl. Choć większość badanych ocenia je pozytywnie, tego typu wydarzenia wciąż przyciągają problemy techniczne – odnotowało je aż 80% respondentów biorących udział w firmowych telekonferencjach. Eksperci Pracuj.pl sprawdzają, jak wirtualne spotkania sprawdzają się w codziennym zawodowym życiu.
Czego dowiesz się z tekstu:
- 67% zatrudnionych uczestniczyło w spotkaniach wideo podczas pandemii.
- 62% uczestników takich wydarzeń ma do nich pozytywny stosunek.
- 53% uważa, że są one mniej efektywne od zespołowych spotkań na żywo.
- 80% uczestników telekonferencji miało w ich trakcie problemy techniczne.
- Najczęstsze problemy: stabilność łącza, zakłócenia obrazu i dźwięku.
Rok wzrostu znaczenia wirtualnej pracy
Spotkania wideo, czyli codzienność
Można przypuszczać, że część pozytywnych postaw wykazywanych w tej dziedzinie po roku pandemii wynika z praktyki. Pracownicy coraz sprawniej radzą sobie z organizacją telekonferencji i spotkań wideo, nauczyli się wykorzystywać je w codziennym funkcjonowaniu. Praca zdalna była dla wielu pracowników szybką szkołą technicznej sprawności i organizacji w nowych okolicznościach. Mimo wszystko wyniki badań zaskakują optymizmem. Przedłużająca się pandemia i brak „realnego” kontaktu międzyludzkiego może być przecież dla dużej części pracowników sporą niedogodnością
- komentuje Łukasz Marciniak, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w eRecruiter.
Efektywność do poprawki
Podobnie, jak w przypadku wielu innych aktywności zawodowych, jasno skodyfikowane lub choćby wstępnie zarysowane zasady potrafią bardzo pozytywnie wpływać na efektywność. Do takich zasad mogą należeć np. reguła rozmów przy włączonej kamerze, stosowanie się do ustalonych konkretnych ram czasowych, pilnowanie agendy spotkań. Szczególnie kwestia włączonych kamer potrafi budzić kontrowersje, ale praktyka wskazuje, że widzący się wzajemnie uczestnicy zazwyczaj bardziej angażują się w spotkania i są na nich bardziej efektywni
- komentuje Agata Grzejda.
Słabe łącze i kot w kamerze
Część pracodawców wprowadza programy dofinansowania pracownikom dodatkowego sprzętu do pracy z domu, co może rozwiązywać np. problemy z kamerą internetową czy mikrofonem. Trudniejsza do uporządkowania jest natomiast kwestia szybkości łącza internetowego w lokalizacji, w której pracodawca nie odpowiada za infrastrukturę. Pamiętajmy też, że część usterek wynika z przeciążenia samych narzędzi takich jak np. Zoom, Google Meet czy Microsoft Teams, na co ani pracodawca, ani pracownik nie ma wpływu. Wszystkie te wyzwania będą nam jeszcze długo towarzyszyć
– podsumowuje Agata Grzejda.
Posłuchaj podcastu newonce.radio i Pracuj.pl na temat pracy zdalnej na Spotify lub newonce.net:
Chcesz napisać na ten temat? Zapraszamy do kontaktu:
Poznaj inne materiały o rynku pracy w obliczu pandemii:
O BADANIU
Raport „Rok nowej normalności. Pracownicy i kandydaci o rewolucji na rynku pracy” oparty został na wynikach badań przeprowadzonych przez dział badawczy Grupy Pracuj w dn. 10-18 lutego 2021. W pomiarze wzięło udział 1374 użytkowników portalu Pracuj.pl. Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI (profesjonalnego formularza internetowego). W celach porównawczych badacze odnoszą się w materiale także do wyników analogicznych pomiarów przeprowadzonych przez Grupę Pracuj w kwietniu 2020 (n=1894) oraz wrześniu 2020 (n=892).