Aż 83% rekruterów badanych przez Pracuj.pl uważa, że treść ogłoszenia ma duży wpływ na finalny efekt rekrutacji. Jednocześnie jednak specjaliści HR przy tworzeniu ofert zatrudnienia częściej myślą o firmowych wytycznych, niż o specyfice kandydata i stanowiska. Jak przebiega proces tworzenia ogłoszeń o pracę i jak odpowiadają one na realne oczekiwania rekrutowanych osób? Na te i inne pytania odpowiada najnowszy raport Pracuj.pl „Rutyna czy dopasowanie. Jak rekruterzy tworzą zawartość oferty pracy”.
Najważniejsze informacje:
- Według 83% rekruterów treść oferty ma duży wpływ na efekt rekrutacji.
- Jednak przy jej tworzeniu tylko 1/2 uwzględnia potrzeby kandydata.
- 1/3 badanych dostosowuje język ogłoszenia do stanowiska.
- Treść ofert rozmija się z potrzebami kandydatów w kwestii zarobków.
- Eksperci HR podkreślają wpływ analityki na efektywność rekrutacji.
- Modułowe ogłoszenia o pracę przyciągają kandydatów o 22% częściej.
Rutyna czy dopasowanie
Więcej o firmie, mniej o kandydacie
Tworzenie treści ogłoszeń o pracę przypomina gotowanie potrawy z wielu obowiązkowych składników. Przede wszystkim liczy się perspektywa pracodawcy, dopiero po tym dochodzi punkt widzenia odbiorcy: cechy potencjalnych kandydatów oraz ich potrzeby. Chciałabym, abyśmy częściej uwzględniali potrzeby naszych odbiorców, by to ich perspektywa była najważniejsza. Jako rekruterzy powinniśmy zmierzać w stronę komunikatów skupionych na „Ty” a nie „My”. Warto w ogłoszeniach o pracę zauważać kandydata, a nie tylko promować firmę
– komentuje Anna Bąk.
Oczekiwania kontra rzeczywistość
Analityka i feedback w służbie skuteczności
Warto sprawdzać statystyki dotyczące oglądalności ogłoszeń, ich atrakcyjności i konwersji w celu porównania poszczególnych ofert i analizy, czym się od siebie różnią. Na tej podstawie można wyciągać wnioski i wdrażać najbardziej trafne rozwiązania, a eliminować błędy. Istotny jest także feedback od kandydatów, o który można zapytać np. na rozmowie kwalifikacyjnej. Nawet proste pytania o ofertę mogą być kluczowe w identyfikacji jej słabych i mocnych punktów. Przy konstrukcji ogłoszenia pomaga się wyróżnić także spotkanie z pracownikami działu, którego dotyczy rekrutacja. Wskazówki od przyszłych współpracowników kandydata, pokazujące mocne strony pracy w zespole, są bezcenne dla rekrutera tworzącego ogłoszenie
– mówi Marta Pawlak-Dobrzańska.
Ogłoszenia dopasowane do potrzeb i analiz
User experience dotyczy także kandydata
Warto pamiętać, że ludzie pracują zawodowo dla wynagrodzenia, rozwoju i satysfakcji. Dobre ogłoszenie o pracę powinno jasno precyzować, jakich umiejętności wymagamy od potencjalnych pracowników, opisywać charakter pracy bez pozostawiania pola do domysłów i niejasności. Dodatkowo, a może przede wszystkim, odbiorcy szukają w nim odpowiedzi na kluczowe pytanie: dlaczego warto w tej firmie pracować? Firmy, które zwrócą uwagę na jakość merytoryczną swoich ogłoszeń będą odnosiły sukcesy. Te, które zaśpią, będą narażone na rekrutacyjne porażki
– komentuje Rafał Rogacki.
Zapraszamy dziennikarzy do kontaktu:
Sprawdź poprzednie teksty Pracuj.pl dotyczące #UXwHR i rekrutacji:
O BADANIU
Raport „Rutyna czy dopasowanie? Jak rekruterzy tworzą zawartość oferty pracy” oparty został na wynikach badań przeprowadzonych przez dział badawczy Grupy Pracuj w dn. 2-9 września 2020 roku. W pomiarze wzięło udział 286 aktywnie rekrutujących pracowników działów personalnych. Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI (profesjonalnego formularza internetowego). Celem pomiaru było m.in. poznanie sposobów, w jakie badani specjaliści HR tworzą treść ofert pracy, kluczowych elementów ogłoszeń, a także metod dostosowywania ich treści do potrzeb kandydatów i firmy. Raport wieńczy cykl tematyczny Pracuj.pl #UXwHR, dotyczący efektywności komunikacji rekrutacyjnej firm.