Relacje z szefami stanowią jeden z czynników, które silnie wpływają na nasze zadowolenie z codziennej pracy. Znany stereotyp mówi, że Polacy lubią narzekać na przełożonych. A jednak - badania Pracuj.pl pokazują, że specjaliści są zazwyczaj zadowoleni z relacji z szefami. I choć przełożonym do ideału wciąż jeszcze trochę brakuje – coraz częściej budują oni partnerskie relacje z podwładnymi.
Wysoki poziom zarobków od dłuższego czasu pozostaje na szczycie piramidy potrzeb pracowników, ale to nie ona utrzymuje największe talenty na dłużej. Spośród osób badanych przez Pracuj.pl w raporcie „Specjaliści 2018”, które nie chcą zmieniać swojej pracy, 60% jako powód wskazywało sympatię do firmy i przełożonych, a 53% dobrą atmosferę w zespole. A to właśnie te aspekty życia firmy kreują szefowie poprzez swoje działania. Przełożeni powinni swoimi działaniami potwierdzać najważniejsze wyróżniki firmy, które decydują o jej wyborze przez kandydatów do pracy
- mówi Konstancja Zyzik, ekspert Pracuj.pl, Talent Acquisition & Employer Branding Manager.
Szef nie taki straszny
Polacy coraz częściej postrzegają swoje relacje z przełożonymi pozytywnie. Coraz bardziej dojrzałe podejście szefów do budowy relacji z pracownikami w Polsce to wynik zarówno trendów napływających z zagranicy, jak i rosnącej świadomości znaczenia marki pracodawcy w firmach. Widać to zwłaszcza w branżach z tzw. rynkiem pracownika, w których rosnący nacisk kładzie się na rozwój menedżerów w obszarach kompetencji miękkich, tworzone są wewnętrzne polityki rozwoju pracowników. Mądry szef wie dziś, że dobre relacje z zespołem i obustronna komunikacja pozytywnie wpływają na atmosferę, która jest kluczowa, aby przywiązać specjalistę do firmy
- tłumaczy Łukasz Marciniak, ekspert Pracuj.pl, Dyrektor Rozwoju Sprzedaży w Grupie Pracuj.
Żółta lampka dla szefa
Adresowanie przez podwładnego potrzeby zmian związanych z którymś z wyliczonych czynników powinno stanowić dla szefa żółtą lamkę ostrzegawczą. Specjaliści chcą czuć się docenieni za osiągnięcia i mieć przekonanie, że zarówno szef, jak i firma mają pomysł na rozwój zatrudnianych osób. To trudna sztuka, bo obecnie w pracy zawodowej spotyka się w jednym miejscu wiele pokoleń, które ze sobą współpracują. Różnią je wartości i oczekiwania, wychowywały się w innych rzeczywistościach i inaczej postrzegają szacunek, plany rozwojowe, dobre relacje. Na pewno największą wagę do partnerskich relacji przykładają przedstawiciele Pokoleń Y i Z, ale nie można lekceważyć innych grup w tym zakresie
- mówi Konstancja Zyzik, ekspert Pracuj.pl, Talent Acquisition & Employer Branding Manager.