Na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy kluczowe okazują się nie tylko kompetencje techniczne, ale także umiejętności społeczne. Jak pokazuje najnowsze badanie Pracuj.pl, to właśnie umiejętności miękkie – takie jak empatia, komunikatywność czy umiejętność pracy zespołowej – są oceniane jako najważniejsze w budowaniu kariery zdaniem ponad połowy najmłodszych pracowników (54%). Kolejne miejsca, ale już istotnie dalej na liście, zajmują umiejętności specjalistyczne (37%) oraz znajomość języków obcych (35%). Nowe pokolenie redefiniuje podejście do kariery, kładąc nacisk na elastyczność, rozwój oraz zdolność adaptacji do zmieniającego się rynku pracy.
Najważniejsze informacje:
- 54% osób w wieku 18-24 lata wskazuje umiejętności miękkie jako kluczowe dla ich przyszłej kariery.
- 37% uważa, że najważniejsze są umiejętności specjalistyczne związane z branżą.
- 35% młodych badanych podkreśla znaczenie znajomości języków obcych jako ważnego atutu.
- Wykształcenie kierunkowe jest istotne zaledwie dla 1/3 badanych Zetek.
- 30% młodych respondentów wskazuje, że kluczowe mogą okazać się kompetencje cyfrowe.

Nowa definicja sukcesu zawodowego
To właśnie dlatego młodzi coraz częściej traktują umiejętności miękkie jako kluczowy atut. Dzięki nim są w stanie nie tylko odnaleźć się w różnych rolach zawodowych, ale także skuteczniej zarządzać swoją karierą w dłuższej perspektywie. Pracodawcy coraz częściej doceniają kandydatów, którzy potrafią myśleć krytycznie, podejmować inicjatywę i efektywnie komunikować się w zróżnicowanych zespołach – zwłaszcza, że to wcale nie są umiejętności powszechne. Właśnie dlatego młodzi pracownicy coraz częściej traktują umiejętności miękkie jako kluczowy atut, pozwalający im nie tylko odnaleźć się w różnych rolach zawodowych, ale także skuteczniej zarządzać swoją karierą w dłuższej perspektywie
– mówi Jolanta Lewandowska-Bitkowska, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl.


Znajomość języków i autoprezentacja – silniejsze u młodych
Specjalizacja czy wszechstronność?
Z jednej strony mamy wyraźny trend związany z docenianiem umiejętności miękkich, ale nie oznacza to, że młodzi rezygnują z rozwijania wiedzy branżowej i językowej. To połączenie elastyczności i specjalizacji sprawia, że są atrakcyjnymi kandydatami dla pracodawców, którzy poszukują zarówno ekspertów w swoich dziedzinach, jak i osób otwartych na rozwój i zmiany
– dodaje Jolanta Lewandowska-Bitkowska.

Chcesz napisać na ten temat? Zapraszamy do kontaktu
O BADANIU
Badanie „Umiejętności przyszłości okiem najmłodszych pracowników” zostało przeprowadzone w grudniu 2024 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI wykonano na próbie 2059 Polaków w wieku 18–65. Struktura próby była kontrolowana biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.