Polacy uważają, że w kontekście rynku pracy są biegli w technologiach. Z najnowszego badania Pracuj.pl wynika, że aż 72% respondentów pozytywnie ocenia swoje cyfrowe kompetencje, czyli zdolność do sprawnego korzystania z technologii - m.in. urządzeń, Internetu czy programów i aplikacji. Respondenci zdają sobie bowiem sprawę z tego, że jeśli nie będą się cyfrowo rozwijać, to wkrótce mogą mieć trudności z utrzymaniem swojego stanowiska lub znalezieniem nowej pracy, wynika z badania. Czy to powód, dla którego aż ¼ badanych podkreśla znajomość cyfrowych narzędzi w swoich dokumentach rekrutacyjnych?
Najważniejsze informacje:
- ¾ Polaków pozytywnie ocenia swoje cyfrowe kompetencje w kontekście pracy.
- 6 na 10 badanych uważa, że jeśli nie będą nabywać nowych kompetencji cyfrowych, to coraz trudniej będzie im znaleźć nową pracę lub utrzymać swoje stanowisko.
- Połowa badanych sądzi, że wysokie kompetencje cyfrowe są ich atutem przy szukaniu pracy.
- 2 na 10 uważa natomiast, że mała znajomość technologii bywa dla nich wyzwaniem w rekrutacji.
- 45% respondentów jest przekonane, że potrafi szybko uczyć się nowych technologii.
Cyfrowe kompetencje - po co?
Biegłe poruszanie się w świecie technologii jest dziś istotne nie tylko w zawodach związanych z sektorem IT, lecz niemal na całym rynku pracy. Wysoko rozwinięte kompetencje cyfrowe umożliwiają m.in. efektywną pracę z domu, która - nawet jeśli w okrojonym zakresie - na długo pozostanie popularnym modelem wykonywania zadań. W dobie rosnących zagrożeń cybernetycznych kluczowa z kolei staje wiedza na temat zabezpieczania danych i zachowania prywatności online. Ciągle pojawiają się także nowe narzędzia, oparte o nowe technologie, które znajdują zastosowanie w bieżącej pracy i konieczne jest nadążanie za nimi. Przykładem mogą być choćby narzędzia wykorzystujące AI, powszechnie dziś stosowane m.in. w marketingu. A to tylko trzy przykładowe powody, dla których sprawne poruszanie się w cyfrowym świecie może mieć kluczowe znaczenie dla wszystkich uczestników rynku pracy
– komentuje Małgorzata Skonieczna, ekspertka ds. badań kandydatów w Pracuj.pl.
Rozwiązania oparte o zaawansowane technologie wprowadzamy w serwisie Pracuj.pl od dawna i widzimy, że cieszą się dobrymi opiniami użytkowników. Ich zadaniem jest ułatwienie kandydatom aplikowania - na przykład poprzez zastosowanie mechanizmów sztucznej inteligencji, dzięki którym rekomendujemy użytkownikowi oferty pracy na podstawie jego wcześniejszych akcji
- komentuje Paweł Moszyński, dyrektor ds. strategii i rozwoju produktu w Grupie Pracuj.
Biegli w technologiach
Kto dba o cyfrowe kompetencje Polaków?
Chociaż doświadczenia poszczególnych pokoleń rynku pracy związane z nowymi technologiami i ich stosunek do cyfrowego świata są zdecydowanie różne, to w kontekście pracy każdy pracownik, niezależnie od wieku i prywatnych doświadczeń z technologią, powinien zadbać o swoje cyfrowe kompetencje i ich rozwój. Na szczęście, jak pokazuje nasze badanie, tak się właśnie dzieje: wysoka, oscylująca wokół 70% ocena znajomości technologii, nie różni się mocno w poszczególnych grupach wiekowych. Choć niewykluczone, że osoby z pokolenia silver nadążanie za rozwojem nowych narzędzi może kosztować więcej niż Gen Z, którzy są właściwie tzw. digital natives
komentuje Jolanta Lewandowska-Bitkowska, Ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl.
1 - https://kpmg.com/pl/pl/home/media/press-releases/2023/07/media-press-sztuczna-inteligencja-w-firmach-w-polsce-potencjal-do-wykorzystania.html
Chcesz napisać na ten temat? Zapraszamy do kontaktu
O BADANIU
Badanie „Nowe prawa rekrutacji” zostało przeprowadzone we wrześniu 2023 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI wykonano na próbie 2120 Polaków w wieku 18-65, w tym 424 osoby w wieku 55-65. Struktura próby była kontrolowana biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.