Zaangażowanie pracowników w działania dobroczynne nie musi być jedynie narzędziem wizerunkowym, a coraz częściej pozwala członkom zespołu realizować dodatkowe ambicje. 54% Polaków uważa, że wolontariat pracowniczy może wzmacniać dobre relacje międzyludzkie w firmie – wynika z najnowszych badań Pracuj.pl. Jednocześnie jednak 2 na 3 respondentów przyznaje, że nigdy nie angażowali się w wolontariat w swoim miejscu pracy, a co trzeci uważa go za działanie na pokaz. W obszarze aktywnego zaangażowania pracowników w dobroczynność pojawia się mimo to coraz więcej ciekawych inicjatyw, m.in. programy grantowe CSR.
Z tekstu dowiesz się, że:
- 2/3 pracowników w Polsce nie angażuje się w wolontariat pracowniczy.
- Większość byłaby gotowa uczestniczyć w wolontariacie w swojej firmie.
- Inicjatywy charytatywne uważane są za czynnik integrujący zespół.
- Dla 1/5 Polaków wolontariat jest dodatkową zachętą do starań o pracę.
- Rośnie liczba programów grantowych tworzonych dla pracowników.
Wolontariat, czyli chęć zaangażowania
Wolontariat jako magnes i… obawa
Co utrudnia zaangażowanie
Potencjał dla wolontariatu
Potencjał tkwiący w wolontariacie pracowniczym wciąż nie jest w pełni wykorzystywany przez pracodawców. Wspieranie tego typu inicjatyw w ramach kultury pracy bywa decydującym czynnikiem w procesie pozyskiwania talentów. Istotne grupy pracowników chcą realizować swoje ambicje, współpracując jako zespół nie tylko przy codziennych obowiązkach. Kluczowe jest, by pozostawić pracownikom dużą autonomię w wyborze obszarów wsparcia i organizacji pozarządowych, z którymi chcą współpracować. W ten sposób zyskują poczucie sprawczości i mogą realizować swoje ambicje, także te związane z rolami liderskimi czy koordynacją działań
– mówi Aleksandra Skwarska, PR & CSR Manager w Grupie Pracuj.
Skuteczne angażowanie i prawo wyboru
Program grantowy jest częścią naszej całościowej strategii CSR, wspierającej i popularyzującej budowę empatycznego, przyjaznego rynku pracy gotowego na wyzwania przyszłości. W ostatnich dwóch latach część więzi w firmach się rozluźniła, praca bez bezpośredniego kontaktu była wyzwaniem, wytwarzając tzw. efekt silosu, czyli wzajemne odseparowanie pracowników i poszczególnych działów organizacji, trudniejszą wymianę informacji. Jednocześnie jednak program „Pomoc z efektem W@W” potwierdził, że w tak trudnych czasach istotna część pracowników chce proaktywnie współdziałać, angażować się w inicjatywy pomocowe w bieżących tematach. W akcje wolontariatu co roku angażuje się co dziesiąty pracownik Grupy Pracuj. W pierwszych miesiącach pandemii szczególnie ważne były dla nas projekty wspierające instytucje dotknięte przez kryzys COVID-19. Z kolei od końca lutego wiele działań pracowników dotyczy pomocy dla osób uciekających przed wojną z Ukrainy
– dodaje Aleksandra Skwarska.
Ogromne możliwości wolontariatu
Chcesz napisać na ten temat? Zapraszamy do kontaktu:
Posłuchaj fragmentu podcastu newonce.radio i Pracuj.pl o CSR i ekologii w życiu zawodowym:
#6 CSR: newonce | newonce
Każde działanie ekologiczne firmy to CSR, ale nie każdy CSR to ekologia. O społecznej odpowiedzialności naszych pracodawców, która nie powinna kończyć się na śmietnikach do segregacji odpadków opowiadają Martyna Zastawna z WoshWosh (autorka jednej z najpiękniejszych akcji CSR ostatnich lat) i Dobrosława Gogłoza z All Hands Agency, która wskazuje firmom najskuteczniejsze drogi odpowiedzialnego biznesu. Jak ekologia wpływa na zachowania pracowników i dlaczego nie ma już odwrotu od CSR-u w środowisku pracy.
Czytaj więcej
O BADANIU
Badanie „Polacy w nowym środowisku pracy. Ewolucja świata zawodowego” zostało przeprowadzone we wrześniu i w październiku 2021 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie portalu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI przeprowadzono na próbie 2097 Polaków, reprezentatywnej dla populacji osób czynnych zawodowo w wieku 18-65 pod względem płci, wieku oraz wielkości miejscowości zamieszkania.