Nadgodziny i praca o nietypowych porach należą do zjawisk, które budzą duże kontrowersje w zawodowym świecie. Często kojarzone z przepracowaniem, mają one jednak niejedno imię. W badaniu Pracuj.pl aż 74% pracujących Polaków przyznało, że zdarza im się wykonywać obowiązki ponad standardowy etat lub w nietypowych godzinach. Przyczyną nie zawsze jest zbyt duża liczba obowiązków, ale także dodatkowe wynagrodzenie czy korzystanie z zalet elastycznego grafiku zatrudnienia. Jak dużo pracujemy i w jakich godzinach? Prezentujemy wyniki badań Pracuj.pl.
Najważniejsze dane:
- 28% Polaków deklaruje, że pracują średnio 9 godzin dziennie lub dłużej.
- Mężczyźni częściej od kobiet deklarują pracę ponad standardowy etat.
- 74% badanych zdarzają się nadgodziny lub praca o nietypowej porze.
- Najczęstszą przyczyną nadgodzin jest dodatkowe wynagrodzenie.
- 1/4 robi to z kolei ze względu na oczekiwania w miejscu pracy.
- Realizacja prywatnych spraw to częsty powód pracy o nietypowej porze.
Pracowity jak Polak
Obowiązki na pełny etat albo… więcej
W nadgodzinach lub po godzinach
Sposób działania i czas realizacji zadań jest często zależny od kalendarza życia branży, różnego natężenia zadań czy sposobu, w jaki rozkłada siły sam pracownik. Praca zdalna i hybrydowa dodatkowo pogłębiły te różnice. Część osób lubi realizować zadania wieczorami, za to „skowronki” wolą realizować zadania o porach, w których część pracowników jeszcze śpi. Inne osoby pracują po kilkanaście godzin w okresie największego natężenia w branży, po czym mogą tygodniami działać w standardowym modelu. Taka elastyczność nie musi być koniecznie negatywnym zjawiskiem. Aby jednak działała na korzyść obu stron, potrzebne jest jasne porozumienie i komunikacja między pracodawcą i pracownikiem
– komentuje Agata Grzejda.
Dlaczego pracujemy więcej
Z doświadczeń rozmów z wieloma kandydatami i pracodawcami wynika, że praca w nadgodzinach może stanowić zarówno źródło problemów, jak i element pracy akceptowany przez obie strony, przynoszący choćby finansowe korzyści lub możliwość odbioru za pracę w nadgodzinach dodatkowych dni wolnych. Jak w wielu wypadkach, na postrzeganie nadgodzin wpływa często relacja pracodawcy z pracownikami. Przykładem mogą być trudności z realizacją zadań w standardowym czasie. Jeśli tego typu problemy wynikają z przeładowania obowiązkami, złego zarządzania czy kultury firmy, często jedynym rozwiązaniem jest niestety zmiana pracy. Znamy jednak przypadki, w których poprawę sytuacji pracownika przynosiła szczera rozmowa z przełożonym i wspólna analiza przyczyn sytuacji
– komentuje Jolanta Lewandowska-Bitkowska, HR Business Partner w Grupie Pracuj.