Relacje z przełożonym mogą istotnie wpłynąć na nasze zadowolenie z pracy. Mówi się nawet, że przychodzi się do firmy, a odchodzi od szefa. Pracuj.pl sprawdza, ile jest prawdy w tym powiedzeniu - czy stosunki z menedżerem wpływają na decyzję o zmianie pracy i jak Polacy oceniają swoje relacje z przełożonymi?
Mit pierwszy: Najczęściej odchodzimy z pracy ze względu na złego szefa
Mit drugi: Polacy z zasady nie dogadują się z szefami
Menedżer pełni kluczową rolę w budowaniu zgranego zespołu. Relacje z nim wpływają też na atmosferę pracy. Od tego, jak szef będzie zarządzał zadaniami, procesami czy sytuacjami konfliktowymi zależy również efektywność pracy jego podwładnych. Pracownicy oczekują od niego m.in. decyzyjności czy wsparcia w problemach, natomiast to przełożony decyduje, jaki styl przywództwa wybierze i jak dostosuje go do poziomu stanowiska i doświadczenia poszczególnych podwładnych. Dzisiaj coraz więcej nowoczesnych menedżerów stawia na partnerstwo, daje współpracownikom dużą swobodę, pozwala się wykazać, ale i wymaga. Dzięki temu rozwija zespół, a potencjał poszczególnych pracowników jest wykorzystywany.
Sylwia Sosnowska, Human Resources Manager w Grupie Pracuj
Mit trzeci: Do firmy najmocniej przywiązuje nas dobry szef
Mądry szef wie, że dobre relacje i obustronna komunikacja pozytywnie wpływają na atmosferę, która jest kluczowa, aby przywiązać specjalistę do firmy. Z kolei złe stosunki z przełożonym znacznie obniżają satysfakcję z pracy i w efekcie mogą być jednym z czynników wpływających na decyzję o zmianie pracodawcy.
Sylwia Sosnowska, Human Resources Manager w Grupie Pracuj
Mit czwarty: Szefowie często demotywują pracowników
Zdaniem badanych szef w polskich firmach nie jest taki straszny, jak go malują. Relacje z szefem nie są decydującym czynnikiem, skłaniającym pracowników do zmiany pracy lub wpływającym w dużym stopniu na poczucie zadowolenia, bądź niezadowolenia z pracy. Te dane wskazują na malejącą tendencję feudalnych stosunków w miejscach pracy, które były przypisane do przedliberalnego kapitalizmu, a także na polepszającą się kulturę organizacji pracy w polskich firmach.
dr Tomasz Sobierajski, socjolog, ISNS UW
Mit piąty: Aby mieć bezpośrednie i swobodne relacje z szefem, trzeba się z nim przyjaźnić
*Badanie „Czy pieniądze szczęścia nie dają” zrealizowane przez Kantar TNS na zlecenie Pracuj.pl, N=1001, wrzesień 2017. Raport z badania jest dostępny tutaj