24 miesiące pandemii COVID-19 znacząco zmieniły rynek pracy. Najnowszy raport Pracuj.pl „Dwa lata nowej normalności” przedstawia opinie pracowników dotyczące życia zawodowego i sposobów wykonywania obowiązków, a także ewolucję postaw na przestrzeni pandemii. 7 na 10 badanych znajduje się w lepszej lub takiej samej sytuacji zawodowej, jak na jej początku. Ponad połowa dostrzega na rynku pracy rosnącą liczbę ofert. Osoby, które zmieniły miejsce zatrudnienia zazwyczaj sprawnie się w nich zaadaptowały – choć przyznają, że budowa więzi z pracodawcą w czasach pandemii bywa trudna.
Wybrane ustalenia raportu:
- Sytuacja zawodowa 69% badanych jest lepsza niż 2 lata temu lub podobna.
- Tylko co piąty obawia się o pracę bardziej, niż na początku pandemii.
- Ponad połowa badanych dostrzega rosnącą liczbę ofert pracy w Polsce.
- Rośnie asertywność rekrutacyjna kandydatów wobec pracodawców.
- 61% wchodzących do nowej pracy w pandemii czuło się do niej dobrze wdrożone.
Dwa lata ewolucji rynku pracy
Raport „Dwa lata nowej normalności” podsumowuje wyniki czwartego sondażu opinii przeprowadzonego przez Pracuj.pl w obliczu pandemii koronawirusa. W ostatnich dwóch latach szczególnie odczuwaliśmy, że rzeczywistość wymaga od nas elastyczności, otwartości na zmianę, empatii. To przesłanie szczególnie ważne dziś, w obliczu niepokojów na świecie. Z pokorą wobec trudnej rzeczywistości, w odpowiedziach badanych doszukujemy się dobrych impulsów z rynku, pokazujących możliwości nawet w trudnych czasach. Jednocześnie wybuch konfliktu w Ukrainie sprawił, że w najbliższych miesiącach czekają Polskę nowe wyzwania kadrowe. W obliczu tych zjawisk zebrane w raporcie wnioski mogą stanowić ciekawy wgląd w to, jak uczestnicy rynku pracy potrafią odnaleźć się w rzeczywistości mimo niespodziewanych zmian
mówi Rafał Nachyna, Dyrektor Operacyjny Pracuj.pl.
Mniej osób dotkniętych zawodowo przez pandemię
Trwałe zmiany i rosnąca liczba ofert zatrudnienia
Porównywanie tych dwóch perspektyw jest ważne, bo z jednej strony pozwala jeszcze bardziej docenić obecną sytuację na rynku pracy, a z drugiej wyciągać odpowiednie wnioski. Kandydaci i pracownicy coraz bardziej optymistycznie odnoszą się do swoich perspektyw zawodowych, odważniej negocjują oczekiwane warunki, na co wpłynęła także rosnąca inflacja w Polsce i zmiany obciążeń podatkowych. Choć nie każdy z kandydatów odczuwa bezpośrednio wzrost liczby ofert pracy, są świadomi ogólnej pozytywnej koniunktury, związanej z zapotrzebowaniem na pracowników
- komentuje Agnieszka Bieniak.
Coraz bardziej pewni siebie
Co zniechęca do aplikowania w pandemii
Przed rekruterami na dobre otworzyły się nowe metody i możliwości rekrutowania, a kandydaci są bardziej świadomi swoich potrzeb i oczekiwań, do których można dostosować programy rekrutacyjne. Jednocześnie dziś kandydaci podchodzą do szukania pracy bardziej świadomie. Aplikują do mniejszej liczby miejsc naraz, szukają w ofertach konkretnych informacji, śledzą raporty o zapotrzebowaniu branż na pracowników. Dlatego rekrutacja w nowej rzeczywistości, ukształtowanej po dwóch latach pandemii, powinna być jeszcze bardziej przejrzysta, zrozumiała i dostosowana do profilu poszukiwanych kandydatów
– mówi Agnieszka Bieniak.
Nowa praca w pandemii
Jednym ze szczególnie ważnych narzędzi w obliczu wzmożonej pracy zdalnej czy też rzadszych kontaktów ze współpracownikami jest aktywna, angażująca i zrozumiała komunikacja wewnętrzna. Sprawny onboarding kadr w okolicznościach pracy na odległość ma zupełnie inny charakter. Wymaga on wykorzystania odpowiednich narzędzi online, przygotowania procedur, wyszkolenia specjalistów HR. Już po wstępnym wdrożeniu pracownik powinien mieć dostęp do cyklicznych informacji o życiu firmy, np. w postaci newslettera, telekonferencji ze współpracownikami, grup zainteresowań czy mniej formalnych wydarzeń
- podsumowuje Agata Grzejda.