Jaki będzie pracownik przyszłości? Czy wystarczy solidna wiedza oraz doświadczenie, by utrzymać się na rynku pracy do 2030 roku? Jak pokazuje raport „Pracownik przyszłości” - opracowany przez infuture institute we współpracy z Samsung Polska - w najbliższej dekadzie rynek pracy postawi na kompetencje miękkie. To one, w dobie automatyzacji i sztucznej inteligencji, zrewidują charakter pracy oraz jej definicję.
Pracownik przyszłości
- Praca dla robotów
- Hollywoodzki model pracy
- Pod kontrolą
- Społeczni pracownicy dla planety
- Wieczni pracownicy
Zawody jutra
Praca tylko dla ludzi?
Już dziś istniejące technologie pomagają zautomatyzować pracę. Według danych McKinsey Institute, w ręce robotów mogłoby być oddanych aż 64% czasu pracy w firmach produkcyjnych i 44% działań finansistów. Większość ekspertów i pracodawców podkreśla, że śmierć części zawodów oznaczać będzie jednocześnie narodziny kolejnych. Nowo powstające stanowiska i ewolucja już znanych specjalizacji będą krok po kroku zmieniać świat - niekoniecznie na gorsze
– mówi Maciej Noga, Przewodniczący Rady Nadzorczej w Grupie Pracuj.
Nie da się ukryć, że większość z nowo powstających zawodów będzie związanych z kompetencjami cyfrowymi. Mocniej niż znajomość np. języków programowania czy obsługi maszyn, na przyszłość pracy wpływać będzie jednak zdolność korzystania z urządzeń technologicznych i nauki nowych narzędzi. Będzie też coraz mocniej rosnąć rola osób o dużych umiejętnościach miękkich, zdolnych do pracy w zespole i wymiany wiedzy z innymi profesjonalistami
– podsumowuje Maciej Noga.