CV maksymalnie na jedną stronę czy kreatywna oprawa graficzna życiorysu to jedne z najczęstszych mitów na temat CV. Nie tylko nie pomagają w znalezieniu pracy ale są zmorą samych rekruterów. Duża część poszukujących pracy zbyt dużą wagę przykłada również do zdjęcia zamiast koncentrować się na merytoryce.
Mit nr 1: CV na jedną stronę
CV na jednej stronie to mit. Nawet, jeśli dokument ma 3 strony, ale zawiera istotne – w odniesieniu do danego profilu stanowiska - informacje, to nadal jest ono wartościowe i z pewnością poświęcę mu swój czas
tłumaczy Joanna Przybylska z Sigmar Recruitment Poland.
W zasadzie nie możemy mówić o optymalnej długości życiorysu zawodowego. Jest to kwestia indywidualna i zmienia się w zależności od doświadczenia zawodowego i stażu pracy. Dłuższe CV przesyłać więc będą najczęściej pracownicy o ugruntowanej pozycji na rynku, z bogatą historią zatrudnienia
komentuje Jolanta Toton, Grafton Recruitment.
Mit nr 2: Czym bardziej kreatywne CV tym lepiej
Lubię klasyczną formę CV, bo ta trafniej przekazuje informacje o wiedzy i doświadczeniu kandydata. Powinniśmy unikać rozbudowanej grafiki, która zazwyczaj pogarsza czytelność dokumentów. Czy zatem rezygnować z oprawy graficznej? Nie, ale upewnijmy się, że grafika uzupełnia treść a nie ją zastępuje
przekonuje Katarzyna Błocka-Sowińska, z firmy MediaCom Warszawa.
Najlepsze CV to takie, które jest proste i estetyczne: mało kolorów, ewentualnie jakieś linie, które ułatwiają oddzielenie poszczególnych obszarów. Ostatnio popularne są CV opracowane graficznie, ale one są mało czytelne. Mogą się sprawdzić w branży artystycznej i kreatywnej, ale też warto uważać, żeby nie przesadzić
przekonuje Katarzyna Krąkowska z Telit Management.
Mit nr 3: Nie ważna jest treść CV, bo rekruter i tak patrzy głównie na zdjęcie
Wśród kandydatów panuje powszechne przekonanie, że CV powinno zawierać zdjęcie. W rzeczywistości nie jest ono niezbędne. Rekruterowi pomaga jedynie lepiej zapamiętać kandydata po spotkaniu, utożsamić daną osobę z określonym doświadczeniem, czy karierą zawodową. Zwykle to, co ma najistotniejsze znaczenie, to właśnie dorobek zawodowy kandydata i jego dostosowanie do potrzeb i oczekiwań przyszłego pracodawcy. Są oczywiście stanowiska - w szczególności związane z bezpośrednią obsługą klienta - na których wymagana jest reprezentatywność, ale ta wiąże się głównie ze schludnym, nienagannym i profesjonalnym wyglądem. Wtedy, profesjonalnie wykonane zdjęcie będzie mile widziane
mówi Joanna Przybylska z Sigmar Recrutiment Poland.
Osoby biorące udział w procesie rekrutacji bardzo często wychodzą z mylnego założenia, że CV bez zdjęcia zostanie negatywnie ocenione przez rekrutera, co w efekcie zmniejszy ich szanse na zakwalifikowanie się do kolejnego etapu rozmów. Wyniki naszego badania pokazują jednak, że kandydaci niekoniecznie muszą kierować się tą zasadą. Oczywiście, jeśli fotografia estetycznie koresponduje z dobrze przygotowanym dokumentem, nic nie stoi na przeszkodzie, aby dany kandydat ją dołączył. Pamiętajmy jednak, że nie jest to kluczowy element w CV
podkreśla Urszula Zając-Pałdyna, HR Business Partner w Grupie Pracuj.pl.
Cytowanie wyników badania możliwe tylko za podaniem źródła: badanie TNS Polska na zlecenie Pracuj.pl.
###
Pracuj.pl (www.pracuj.pl) to wiodący polski serwis rekrutacyjny skierowany do specjalistów
i menedżerów. Specjalizuje się w rekrutacji przez Internet oraz w kształtowaniu wizerunku pracodawców, wspierając firmy w pozyskiwaniu najlepszych kandydatów do pracy. Kandydatom dostarcza codziennie ponad 20 tysięcy oferty pracy od atrakcyjnych pracodawców, a także porady specjalistów dotyczące poszukiwania pracy, rozwoju kariery zawodowej oraz zdobywania dodatkowych kwalifikacji. Portal powstał w 2000 r. i należy do Grupy Pracuj, będącej właścicielem wiodących marek na rynku rekrutacji on-line w Polsce i na Ukrainie. Pracuj.pl jest także członkiem-założycielem największego na świecie sojuszu niezależnych serwisów rekrutacyjnych The Network, zrzeszającego serwisy działające w ponad 70 krajach świata.