Poszukujesz ciekawych raportów, danych i opinii specjalistów z całego 2019 roku? Zapraszamy do lektury podsumowania najważniejszych tekstów, które ukazały się w biurze prasowym Grupy Pracuj w minionych 12 miesiącach. Nasi eksperci przygotowali ponad 45 materiałów opisujących zmiany, trendy oraz tendencje w świecie HR i rekrutacji. Ten rok obfitował też w ważne wydarzenia w życiu Grupy Pracuj.
2019: najważniejsze raporty Pracuj.pl
- Co sądzą studenci i absolwenci o rynku pracy: Tylko 37% spośród badanych przez nas studentów i absolwentów uważa, że ukończenie studiów jest potrzebne, by znaleźć dobrą pracę. Odwrotnie twierdzi nieco mniej, bo co trzeci student i absolwent (33%). Jednak, aż 76% studentów ma zamiar rozwijać się zawodowo zgodnie z obranym kierunkiem studiów.
- CV wizytówką kandydata: Posiadanie CV deklaruje aż 92% badanych Polaków. Jednak w ciągu ostatniego roku aktualizowało je tylko 47% badanych, a w ciągu półrocza – zaledwie 29%. 2 na 3 badanych stara się przynajmniej czasem zmieniać treść CV pod konkretną ofertę, by lepiej pasowało do oczekiwań i zainteresowań wybranego pracodawcy.
- Rynek Pracy Specjalistów: W I półroczu 2019 roku na Pracuj.pl zamieszczono 295 257 ofert pracy. To najlepszy wynik od stycznia do czerwca w historii portalu. Jednocześnie w I półroczu odnotowany został umiarkowany wzrost liczby ogłoszeń rok do roku – o 1,4%. Dane Pracuj.pl pokazują, że skala rekrutacji stopniowo się stabilizuje – po bardzo intensywnym okresie wzrostu od 2015 roku.
- Cztery pokolenia na rynku pracy: Badanych Polaków w różnym wieku łączy m.in. przekonanie o dużym znaczeniu dobrego wynagrodzenia i atmosfery w pracy. Dzieli ich z kolei np. potrzeba bezpieczeństwa i dobrych relacji z szefem, a także chęć bycia docenionym. Dla pracowników 56+ najważniejsza jest dobra atmosfera w pracy, a 51% Generacji Z przykłada szczególną wagę do bycia docenianym. Generacja Y najczęściej ze wszystkich oczekuje regularnych podwyżek.
2019: ciekawe tematy i trendy
- Najlepiej zarabiający absolwenci: Na najwyższe pensje "na start" mogą liczyć specjaliści od rozwoju oprogramowania. Ich wysokość jest do siebie zbliżona w woj, mazowieckim, małopolskim i dolnośląskim (5500-5700 zł brutto). Podobną sytuację odnotować można np. w przypadku pensji finansistów, inżynierów czy specjalistów HR.
- Rodzice w pracy: 48% polskich matek badanych przez Pracuj.pl uważa, że kompetencje nabywane przy wychowywaniu dziecka są przydatne w ich pracy. Tylko co czwarta nie zgadza się z tym stwierdzeniem. Rodzice to grupa pracowników, która często wykazuje się w zespołach odpowiedzialnością i dobrą organizacją.
- Ze zwierzakiem do biura: Otwartość pracodawcy na zwierzęta w miejscu pracy potrafi zarówno przyciągać kandydatów, jak i ich odstraszać. Według badań Pracuj.pl, 56% pracowników dopuszcza obecność pupili w firmie, a co trzeci uznałby ją za dodatkową motywację do udziału w rekrutacji. Entuzjazm wykazują szczególnie młodsi pracownicy.
- Dress code w pracy: 55% badanych Polaków pozytywnie ocenia zjawisko dress code.Ponad połowa z respondentów (51%) twierdzi, że informacja o dress code nie miałaby żadnego wpływu na ich chęć pracy w firmie, do której aplikują. Polacy kojarzą dress code z dużymi i specjalistycznymi firmami.
- Jak chcemy być doceniani w pracy? Podwyżki, premie i awanse to według Polaków zdecydowanie najlepsze formy docenienia ich pracy przez przełożonych. Według badań rozwój kariery i wzrost zarobków są ważne szczególnie dla osób z młodszych pokoleń, często gotowych w tym celu do zmiany specjalizacji.
- Polacy o jedzeniu w pracy: Kwestie związane z jedzeniem stanowią dla wielu Polaków jeden z kluczowych aspektów… pracy. 62% respondentów przygotowuje obiady do biura w domu. Badani wymieniają dostęp do taniej stołówki wśród najważniejszych benefitów (87%). Style jedzenia mogą mieć realne znaczenie dla firm – większość Polaków podkreśla, że wspólne posiłki pozytywnie wpływają na integrację zespołu.
- Generacje w obliczu technologii: Najmłodsi pracownicy są najbardziej pozytywnie nastawieni do perspektywy częstych zmian miejsca pracy w przyszłości. Jednak to starsze generacje częściej wierzą we wpływ technologii na życie zawodowe – i są gotowe się przekwalifikować. Aż 65% pracowników 56+ spodziewa się, że maszyny przejmą część pracy ludzi.
2019: Inicjatywy Grupy Pracuj
- Pracuj Ventures: W tym roku wystartowało Pracuj Ventures – fundusz założony przez Grupę Pracuj i część jej udziałowców. To pierwszy w Polsce i jeden z pierwszych w regionie CEE corporate innovation funds, który koncentruje się na inwestowaniu w młode firmy zajmujące się technologiami wspierającymi HR oraz learning & development. Partnerami zarządzającymi funduszem są Maciej Noga oraz Paweł Leks - współzałożyciele Grupy Pracuj.
- Nowa inicjatywa – T-Mobile Liga Akademicka: Pracuj.pl został oficjalnym partnerem T-Mobile Ligi Akademickiej - największych rozgrywek e-sportowych w Polsce skierowanych do społeczności studenckiej. Serwis jest pomysłodawcą i patronem nowej kategorii zawodów – mistrzostw w programowaniu „Coding Masters”.
- Radzimił pomoże znaleźć pracę: Użytkownicy Pracuj.pl, od tego roku, mogą poszukiwać pracy także w aplikacji Messenger. Pomoże im w tym wirtualny doradca – chatbot Radzimił. Wyszuka on oferty odpowiadające preferencjom kandydata, a także powiadomi go o pojawiających się ogłoszeniach, spełniających wskazane kryteria.
- Personalizacja Pracuj.pl: Odświeżona strona główna serwisu oferuje m.in. większą personalizację, krótszą ścieżkę dotarcia do ofert pracy, świetną integrację z urządzeniami mobilnymi oraz nową wyszukiwarkę.
- Złote Spinacze 2019: Koniec roku przyniósł nam główną nagrodę w konkursie Złote Spinacze organizowanym przez Związek Firm Public Relations, który nagradza najskuteczniejsze, najbardziej kreatywne i najlepiej przygotowane oraz wdrożone działania komunikacyjne. Złoto w kategorii Media Relations otrzymaliśmy za projekt „Jak zgarnąć 87 milionów? Data-driven PR Pracuj.pl”.