Użytkownicy Pracuj.pl od kilku tygodni korzystają z nowej strony głównej serwisu. Oferuje ona, oprócz zmienionego wyglądu, m.in. lepszą personalizację proponowanych ofert pracy, szybki i sprawny dostęp do ogłoszeń, lepsze dostosowanie strony do urządzeń mobilnych oraz nową wyszukiwarkę. Jak przebiegały prace nad tym projektem? Co zadecydowało o jego kształcie? O tych i innych kwestiach opowiada Mariusz Kuźniewicz, Senior Product Strategy Manager w Grupie Pracuj.
Prace nad nową stroną główną Pracuj.pl:
- Prace koncepcyjne w multidyscyplinarnych zespołach.
- Łącznie 70 użytkowników zaangażowanych w badania jakościowe.
- Kilka tysięcy specjalistów - użytkowników Pracuj.pl przebadanych ilościowo.
- Weryfikacja w ramach testów in-house, online, offline i testów A/B.
- Badania wśród uczestników wydarzeń: Pracuj Surf i JOBICON.
Nowa odsłona serwisu
Obecny kształt strony głównej Pracuj.pl to wynik długiego procesu projektowania, realizowanego w interdyscyplinarnych zespołach. W jego trakcie korzystaliśmy nie tylko z potencjału specjalistów Grupy Pracuj. Wprowadzane pomysły testowaliśmy w ramach badań jakościowych wśród użytkowników. Łącznie wzięło w nich udział 70 osób. W kolejnych etapach prac sięgaliśmy także po inne narzędzia, takie jak choćby testy A/B w ramach wdrażania nowej wersji strony głównej. Na podstawie wszystkich tych elementów powstała nowa odsłona serwisu, z której korzystają użytkownicy
- mówi Mariusz Kuźniewicz, Senior Product Strategy Manager w Grupie Pracuj.
Faza koncepcyjna: Poznać potrzeby
Zależało nam na szczegółowej weryfikacji założeń, które przed sobą postawiliśmy. Wnioski z warsztatów posłużyły nam w następnych miesiącach za fundament do dalszych badań. W ciągu pół roku przeprowadziliśmy serię badań jakościowych z użytkownikami, dotyczących m.in. tego, w jaki sposób prezentowane powinny być listy ofert pracy, w jakich kontekstach mają występować oraz jak strona główna powinna wyglądać na urządzeniach mobilnych. Przeprowadziliśmy także desk research rozwiązań UX/UI, które nas inspirowały przy projektowaniu strony
- mówi Mariusz Kuźniewicz.
- personalizacja treści pod konkretną osobę
- szybki i sprawny dostęp użytkowników do ofert pracy
- łatwość korzystania z serwisu na urządzeniach stacjonarnych i mobilnych.
Warsztaty Discovery
Faza koncepcyjna: Budowa MVP i projektowanie
Trzy makiety stworzone na warsztatach różniły się od siebie przede wszystkim kontekstami prezentacji ofert pracy. Następnie na tej podstawie stworzyliśmy dwa bardziej szczegółowe projekty strony głównej, które ponownie skonfrontowaliśmy z użytkownikami. Na podstawie badań face to face i testów użyteczności online dokonaliśmy wyboru finalnego konceptu, który w największym stopniu odpowiadał na potrzeby użytkowników
- opowiada Mariusz Kuźniewicz.
- modułowym, poziomo przewijanym układem treści
- przejrzystym, bardziej czytelnym wyglądem
- dopasowaniem ofert na bazie historii aktywności użytkownika w serwisie
- dostosowaniem do urządzeń mobilnych.
Faza weryfikacji: test efektywności
Podczas serii testów A/B mierzyliśmy przede wszystkim to jak nowa wersja strony, oparta na personalizacji i dopasowaniu ofert do użytkownika, wpływa na liczbę otwarć ogłoszeń i konwersję, czyli liczbę wysyłanych CV na unikalnego użytkownika. Sprawdzaliśmy również, jak chętnie użytkownicy korzystają z poszczególnych fragmentów strony. Szczególnie przyglądaliśmy się wynikom wersji RWD, ponieważ jednym z naszych celów było dostosowanie strony do potrzeb coraz liczniejszej grupy użytkowników urządzeń mobilnych
- mówi Mariusz Kuźniewicz.
Po premierze: co dalej?
Praca nad optymalizacją strony głównej się nie kończy. Przed nami w najbliższym czasie są m.in. testy zmian wersji dla osób niezalogowanych, tak by mogły one jeszcze wygodniej korzystać z jej funkcjonalności. Wkrótce ruszymy również z testami A/B modułów z treściami. Stale monitorujemy również konwersję użytkowników - czyli liczbę ogłoszeń, na które aplikują - oraz wpływ nowej strony głównej na ogólne wyniki całego serwisu
- podsumowuje Mariusz Kuźniewicz.