Draft preview only
- do not share externally.

Polacy o social media w pracy. Badanie Pracuj.pl

Raport "Cyfrowa ewolucja kariery": media społecznościowe w pracy

Polacy o social media w pracy. Badanie Pracuj.pl

Niemal 2/3 Polaków przynajmniej raz w tygodniu korzysta z mediów społecznościowych w godzinach pracy - tak wynika z najnowszego raportu Pracuj.pl "Cyfrowa ewolucja kariery". Tzw. social media stają się coraz ważniejszym narzędziem realizacji obowiązków zawodowych. Jednak mimo zmian zachodzących w powszechnym odbiorze tych kanałów aż 1/3 badanych przyznaje, że ich przełożeni nie zgadzają się na korzystanie z mediów społecznościowych przez pracowników.

Najważniejsze informacje:

  • 63% Polaków używa mediów społecznościowych w pracy minimum raz w tygodniu. Blisko połowa - jednocześnie w celach służbowych i prywatnych.
  • 1/3 badanych nie ma zgody przełożonego na korzystanie z social media. Tyle samo respondentów faktycznie nie używa ich w godzinach pracy.
  • Najbardziej popularnymi kanałami używanymi w pracy są Facebook, YouTube i Instagram. Za podium znalazły się LinkedIn i Twitter.
Jak media społecznościowe zmieniają nasze środowisko zawodowe? Przeczytaj najnowszy raport Pracuj.pl „Cyfrowa ewolucja kariery” [KLIKNIJ]

Social media w pracy? To zależy…

Media społecznościowe mogą być zarówno wsparciem, jak i przeszkodą przy wykonywaniu obowiązków służbowych. Są źródłem wiedzy i podtrzymywania kontaktów, mogą inspirować i pomagać w znalezieniu pracy. Jednocześnie nieodpowiednio używane mogą rozpraszać i spowalniać wykonywanie obowiązków. Ich stała i mocna obecność w świecie zawodowym jest jednak niezaprzeczalnym faktem. Choć dekadę temu stanowiły w wielu firmach tabu, dziś media społecznościowe wpływają na naszą pracę każdego dnia.
Jaka część Polaków korzysta z mediów społecznościowych w pracy? Po jakie kanały sięgają najchętniej i do jakich celów je wykorzystują? To kolejne pytania, na które postanowiliśmy odpowiedzieć w raporcie Pracuj.pl "Cyfrowa ewolucja kariery". W drugim tekście z serii materiałów towarzyszących raportowi sprawdzamy, czy media społecznościowe rzeczywiście na stałe weszły do biur i zakładów pracy.
Social media już nie są tabu.png

Daleko od zawodowego tabu

Jak wynika z badania Pracuj.pl, niemal 2/3 Polaków w wieku produkcyjnym (63%) przynajmniej raz w tygodniu korzysta z mediów społecznościowych w czasie pracy. Co interesujące, tylko 15% z badanych używa ich w tym czasie wyłącznie do celów służbowych, a blisko połowa – zarówno do celów służbowych, jak i prywatnych. Badanie może wskazywać więc na ciekawe zjawisko – czyli przyczynianie się mediów społecznościowych do coraz mocniejszego zacierania się granicy między życiem prywatnym i zawodowym.
Korzystanie z mediów społecznościowych w pracy..png
Jak zauważają eksperci, jeszcze kilka lat temu korzystanie z mediów społecznościowych w godzinach pracy bywało źle postrzegane przez pracodawców, a na sprzęcie służbowym instalowano m.in. blokady uniemożliwiające korzystanie z tych kanałów. I choć postawy w tym zakresie przeszły znaczącą ewolucję, wciąż widoczne są różnice między postawami pracodawców a faktycznymi zachowaniami czy oczekiwaniami pracowników.
35,5% badanych uważa, że w ich firmie korzystanie z mediów społecznościowych w godzinach pracy jest zakazane. I co ciekawe, identyczna grupa badanych deklaruje, że nie sięga po nie w czasie wykonywania obowiązków służbowych. Jednak znacznie mniej, bo tylko 16% respondentów oczekiwałoby takich zakazów w idealnym miejscu pracy. Kolejne 17,5% nie otrzymało od kierownictwa informacji, jaki jest jego stosunek do kanałów społecznościowych.

Badanie wskazuje wyraźnie, że rozwój social media w naszym codziennym życiu ma wpływ na środowisko pracy. Dlatego stosunek pracodawcy do nich powinien być jasno określony, a także spójny z kulturą firmową. Jak pokazuje badanie, media społecznościowe bywają czasem po prostu ważnym narzędziem pracy. Dlatego pełny zakaz ich wykorzystywania współcześnie jest zazwyczaj złym wyborem. Pracodawca powinien natomiast jasno artykułować, do jakich celów pracownik powinien używać kanałów społecznościowych i z czego te zasady wynikają

- komentuje Konstancja Zyzik, Talent Acquisition & Capabilities Development Manager w Grupie Pracuj.

Konstancja_Zyzik_Grupa Pracuj_small.jpeg
Słowa ekspertki potwierdzają badania Pracuj.pl. Choć pełna dowolność w korzystaniu z social media w pracy oczekiwana jest przez blisko połowę badanych (48%), duża grupa (36%) przedstawia się jako zwolennicy zgody na używanie ich w tym czasie tylko do celów służbowych. Spory udział badanych dostrzega więc potrzebę opracowania wyraźnych ram, wyznaczających granice sięgania po media społecznościowe. Podział ten powinien być jednak zrozumiały i klarowny.

Social media służbowo, czyli...

Dobrze wykorzystane media społecznościowe mogą być jednym z najbardziej skutecznych narzędzi pracy i rozwoju zawodowego. Są także kluczowym narzędziem promocji biznesu. Jak postrzegają ich rolę badani? Respondenci Pracuj.pl ocenili sześć aspektów, którym mieli przyporządkować pozycje od 1 (najbardziej pomocne) do 6 (najmniej pomocne). Co ciekawe, uśrednione wyniki większości kategorii są do siebie bardzo zbliżone – co może wskazywać na dużą rozbieżność odpowiedzi wśród badanych, a więc wykorzystywanie kanałów społecznościowych do różnych celów.
Ocena przydatności social media do celów zawodowych.png
W opiniach można jednak zauważyć pewne prawidłowości. Respondenci najczęściej uważali media społecznościowe za dobre narzędzie do budowy różnorodnych relacji – utrzymania kontaktu ze współpracownikami (średnia 3,1) i z klientami (3,3), a także szukania zastanych danych o firmach (3,1) lub ofertach pracy (3,3). Rzadziej natomiast wskazywali jako dobre źródło bieżącej wiedzy o branży (3,8) lub narzędzie poszerzania umiejętności (4,3). Jak zauważa Konstancja Zyzik, z punktu widzenia pracodawcy warto zwrócić uwagę szczególnie na... społeczny aspekt social media.

Media społecznościowe mogą wspierać budowanie relacji między pracownikami na styku życia zawodowego i prywatnego. W większych organizacjach napędzają np. rozwój wewnętrznych grup zainteresowań czy współpracę w mniejszych zespołach, a także umacniają employee experience. W małych firmach z kolei działania pracowników mogą być bardzo dobrym narzędziem employer brandingu

- komentuje Konstancja Zyzik.

Facebook, YouTube i Instagram na podium

Badacze zapytali Polaków, którzy deklarują wykorzystanie mediów społecznościowych służbowo, z jakich kanałów korzystali w pracy w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Zdecydowanie najczęściej wymieniany był Facebook – wskazało na niego 88% respondentów z tej grupy, na drugim miejscu YouTube (65%), a podium uzupełnia Instagram (39%).
some.PNG
Zdecydowanie rzadziej wymieniany był LinkedIn (18%), co może zaskakiwać biorąc pod uwagę znaczną popularność tego medium w niektórych branżach i specjalizacjach. Ten sam rezultat osiągnął Twitter (18%). Jeszcze bardziej niszową rolę w działaniach zawodowych miały TikTok i Reddit.

Social media – źródło… ofert pracy

Dzięki temu, że umożliwiają dotarcie do wielu osób, kanały social media są także wykorzystywane w procesach rekrutacji. Na korporacyjnych profilach coraz częściej znaleźć można m.in. posty, grafiki i spoty promujące nowe rekrutowane stanowiska, markę pracodawcy czy poszczególne zalety zatrudnienia w danej firmie.
Te procesy nie pozostają bez wpływu na kandydatów. Według badań Pracuj.pl już 54% Polaków szukających pracy sięga w trakcie przeglądania ofert właśnie po ogólne kanały społecznościowe. To drugie najważniejsze narzędzie poszukiwania miejsc zatrudnienia – po portalach z ofertami pracy, po które sięga 72% respondentów. Mniejszą, ale wciąż dość sporą popularnością wśród osób szukających ofert pracodawców cieszą się biznesowe serwisy społecznościowe (28%).
Jakich narzędzi używasz do szukania pracy w sieci.png
Cyfryzacja sprawia, że wychodząc naprzeciw oczekiwaniom kandydatów i pracodawców tworzy się aplikacje na urządzenia mobilne, które ułatwiają łatwe i szybkie wyszukiwanie ogłoszeń, śledzenie na bieżąco pojawiających się nowych ofert. Umożliwiają także łatwe aplikowanie o pracę i informacje, na jakim etapie rekrutacji jest nasze CV.
Łatwość korzystania z social media i innowacje w zakresie user experience, jakie przyniósł rozwój kanałów społecznościowych dodatkowo napędza zapotrzebowanie na podobne narzędzia. W efekcie po aplikacje mobilne wspierające szukanie pracy sięga już 35% Polaków starających się obecnie o nowe miejsce zatrudnienia. Pierwszym takim rozwiązaniem w Polsce, rozwijanym już od blisko dekady, jest aplikacja Pracuj.pl. Tylko w samym 2020 roku pobrano ją 900 000 razy i wysłano za jej pomocą 8 mln CV.

W społeczności siła i… ryzyko

Jak pokazują wyniki badania Pracuj.pl, niezależnie od preferencji menedżerów i pracowników media społecznościowe w pracy stały się faktem, a rozwój narzędzi mobilnych i rosnąca wielokanałowość sprawiają, że trudno wyeliminować social media z zawodowego życia. Liczba specjalizacji, w których można sobie poradzić bez choćby niewielkiego wykorzystania tego kanału, sukcesywnie maleje.
Skalę jego rozpowszechnienia pokazują badania We Are Social i Hootsuite, zgodnie z którymi w 2020 roku z social media korzystało 49% populacji świata i ponad 80% populacji internautów – czyli 3,8 mld aktywnych użytkowników. Tym bardziej istotne jest obserwowanie preferencji pracowników w zakresie wykorzystania mediów społecznościowych w środowisku pracy, a także rozważanie jego efektywnego wdrażania w firmowe życie.

Chcesz napisać na ten temat? Zapraszamy do kontaktu:

Posłuchaj podcastu newonce.radio i Pracuj.pl o rozwoju zawodowej marki osobistej w dobie mediów społecznościowych. Audycja dostępna na Spotify, Apple Podcasts i newonce.net:

Aby wyświetlić treść poprawnie zaakceptuj pliki cookies.

newonce | #2 BMW czyli Budowanie Marki Własnej

Paweł Tkaczyk, strateg marek, przekonuje Kędziora i Czarkowskiego, że każdy z nas to osobna marka, o którą warto zadbać i przekonać do siebie potencjalnego pracodawce. Czy nasze życie poza pracą i aktywność w sieci mają wpływ na odbiór w środowisku pracy? Zbigniew Niedziałek, manager artystów (m.in. Pezeta) opowiada o budowaniu strategii i dbaniu o markę na przykładzie dużego artysty.

Czytaj więcej

Jak Polacy oceniają swoje kompetencje cyfrowe? Przeczytaj poprzedni tekst z serii "Cyfrowa ewolucja pracy":

Pracownicy o cyfrowej rzeczywistości. Raport Pracuj.pl

Kompetencje cyfrowe to coraz ważniejsza kwestia dla współczesnych pracowników i pracodawców. Choć eksperckie analizy poziomu tych kompetencji w Polsce są alarmujące, aż 2/3 z Polaków ocenia pozytywnie swoją biegłość w korzystaniu z technologii w życiu zawodowym – wyn...

Biuro Prasowe Grupy Pracuj


O BADANIU

Raport „Cyfrowa ewolucja kariery. Technologie w pracy w oczach Polaków” oparty został na wynikach badania przeprowadzonego w styczniu 2021 przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie portalu Pracuj.pl. Badanie przeprowadzono metodą CAWI (profesjonalnego formularza internetowego) na próbie 1051 osób, reprezentatywnej dla populacji osób czynnych zawodowo w wieku 18-65 lat pod względem płci, wieku, poziomu wykształcenia i wielkości miejscowości.

Załączniki

Pobierz wszystkie

Cyfrowa ewolucja kariery_raport Pracuj.pl.pdf

pdf |1,99 MB

Pobierz
Social media_Pracuj.pl_4.PNG

grafika | 43,9 KB

Pobierz
Social media_Pracuj.pl_5.png

grafika | 124 KB

Pobierz
Social media_Pracuj.pl_2.png

grafika | 118 KB

Pobierz
Social media_Pracuj.pl_3.png

grafika | 82,8 KB

Pobierz
Social media_Pracuj.pl_1.png

grafika | 45,4 KB

Pobierz
Powiązane artykuły

Co trzeci Polak uważa, że kompetencje cyfrowe są kluczowe dla rozwoju kariery

Kompetencje cyfrowe to nieocenione wsparcie w rozwoju kariery. Według najnowszego badania Pracuj.pl już niemal 4 na 10 Polaków uważa, że są one najważniejsze dla postępu zawodowego. Wciąż aktualne pozostaje przysłowie, że nauka jest kluczem potęgi – 69% respondentów twie...

Co trzeci Polak uważa, że kompetencje cyfrowe są kluczowe dla rozwoju kariery

Kompetencje cyfrowe to nieocenione wsparcie w rozwoju kariery. Według najnowszego badania Pracuj.pl już niemal 4 na 10 Polaków uważa, że są one najważniejsze dla postępu zawodowego. Wciąż aktualne pozostaje przysłowie, że nauka jest kluczem potęgi – 69% respondentów twie...

Badanie Pracuj.pl: Polacy szukają pracy… przez telefon

Rosnące przywiązanie do technologii w codziennym życiu oraz wygoda sprawiają, że coraz więcej Polaków zwraca się ku aplikacjom mobilnym w procesie poszukiwania pracy. Jak wynika z najnowszego badania Pracuj.pl, niemal 7 na 10 badanych zależy na tym, by proces aplikacji n...

Co trzeci Polak uważa, że kompetencje cyfrowe są kluczowe dla rozwoju kariery

Kompetencje cyfrowe to nieocenione wsparcie w rozwoju kariery. Według najnowszego badania Pracuj.pl już niemal 4 na 10 Polaków uważa, że są one najważniejsze dla postępu zawodowego. Wciąż aktualne pozostaje przysłowie, że nauka jest kluczem potęgi – 69% respondentów twie...

Badanie Pracuj.pl: Polacy szukają pracy… przez telefon

Rosnące przywiązanie do technologii w codziennym życiu oraz wygoda sprawiają, że coraz więcej Polaków zwraca się ku aplikacjom mobilnym w procesie poszukiwania pracy. Jak wynika z najnowszego badania Pracuj.pl, niemal 7 na 10 badanych zależy na tym, by proces aplikacji n...

Aplikacja pomoże znaleźć dopasowaną pracę. Nowe narzędzie Pracuj.pl

Serwis Pracuj.pl wprowadza na rynek nową wersję aplikacji mobilnej do poszukiwania pracy. Nowa wersja, dostępna na systemy iOS i Android, ma na celu nie tylko uproszczenie procesu aplikowania, ale także lepsze dopasowanie ofert pracy do potrzeb użytkowników. Z badania Pr...

Co trzeci Polak uważa, że kompetencje cyfrowe są kluczowe dla rozwoju kariery

Kompetencje cyfrowe to nieocenione wsparcie w rozwoju kariery. Według najnowszego badania Pracuj.pl już niemal 4 na 10 Polaków uważa, że są one najważniejsze dla postępu zawodowego. Wciąż aktualne pozostaje przysłowie, że nauka jest kluczem potęgi – 69% respondentów twie...

Badanie Pracuj.pl: Polacy szukają pracy… przez telefon

Rosnące przywiązanie do technologii w codziennym życiu oraz wygoda sprawiają, że coraz więcej Polaków zwraca się ku aplikacjom mobilnym w procesie poszukiwania pracy. Jak wynika z najnowszego badania Pracuj.pl, niemal 7 na 10 badanych zależy na tym, by proces aplikacji n...

Aplikacja pomoże znaleźć dopasowaną pracę. Nowe narzędzie Pracuj.pl

Serwis Pracuj.pl wprowadza na rynek nową wersję aplikacji mobilnej do poszukiwania pracy. Nowa wersja, dostępna na systemy iOS i Android, ma na celu nie tylko uproszczenie procesu aplikowania, ale także lepsze dopasowanie ofert pracy do potrzeb użytkowników. Z badania Pr...

Badanie Pracuj.pl: rozwój cyfrowych kompetencji w interesie nie tylko pracodawcy, lecz także pracownika

Polacy uważają, że w kontekście rynku pracy są biegli w technologiach. Z najnowszego badania Pracuj.pl wynika, że aż 72% respondentów pozytywnie ocenia swoje cyfrowe kompetencje, czyli zdolność do sprawnego korzystania z technologii - m.in. urządzeń, Internetu czy progra...
Używamy plików cookie do działania naszej strony internetowej, analizowania Twojego korzystania z naszych usług, zarządzania Twoimi preferencjami online i personalizowania treści reklamowych. Akceptując nasze pliki cookie, otrzymasz odpowiednie treści oraz funkcje mediów społecznościowych, spersonalizowane reklamy i ulepszony sposób przeglądania. Aby zarządzać swoimi wyborami, kliknij „Ustawienia plików cookie”. Pliki cookie niezbędne są do podstawowego funkcjonowania strony internetowej i nie mogą być odrzucone. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce plików cookie.
Polityka plików cookies
Pliki cookie używane w witrynie są podzielone na kategorie. Poniżej możesz zapoznać się z każdą kategorią oraz zezwolić na niektóre lub wszystkie z nich lub je odrzucić, z wyjątkiem niezbędnych plików cookie, które są wymagane do zapewnienia podstawowej funkcjonalności witryny. Jeśli wcześniej dozwolone kategorie zostaną wyłączone, wszystkie pliki cookie przypisane do tej kategorii zostaną usunięte z Twojej przeglądarki. Listę plików cookies przypisanych do poszczególnych kategorii oraz szczegółowe informacje na ich temat znajdziesz w zakładce „Polityka plików cookies".
Niezbędne pliki cookie
Niektóre pliki cookie są wymagane do zapewnienia podstawowej funkcjonalności. Bez tych plików cookie witryna nie będzie działać prawidłowo. Są one domyślnie włączone i nie można ich wyłączyć.
Preferencje
Preferencyjne pliki cookie umożliwiają witrynie internetowej zapamiętywanie informacji w celu dostosowania wyglądu i zachowania witryny do potrzeb każdego użytkownika. Może to obejmować przechowywanie wybranej waluty, regionu, języka lub motywu kolorystycznego.
Analityczne pliki cookie
Analityczne pliki cookie pomagają nam ulepszać naszą witrynę internetową, gromadząc i raportując informacje na temat jej użytkowania.
Marketingowe pliki cookie
Marketingowe pliki cookie służą do śledzenia odwiedzających na stronach internetowych, aby umożliwić wydawcom wyświetlanie trafnych i angażujących reklam. Włączając marketingowe pliki cookie, wyrażasz zgodę na spersonalizowane reklamy na różnych platformach.