Najczęściej poszukiwanymi przez firmy pracownikami są specjaliści handlu i sprzedaży. W I kwartale 2015 r. w serwisie Pracuj.pl pojawiło się blisko 41 tysięcy ogłoszeń skierowanych do tej grupy. Kluczową kompetencją, którą powinni się wykazać w procesie rekrutacji, jest umiejętność prezentacji atutów oferty i skutecznej sprzedaży. Jednak na etapie poszukiwania pracy handlowcy nie zawsze potrafią odpowiednio zaprezentować swoje mocne strony w CV. Specjaliści HR podpowiadają, jak zrobić to dobrze.
Wskazówka nr 1: Zadbaj o treść i estetykę dokumentu
Życiorys przygotowywany przez kandydatów powinien być przede wszystkim profesjonalny i czytelny. Pamiętajmy, że podobnie jak oferta składana klientowi, stanowi on naszą wizytówkę w kontakcie z rekruterem. W idealnym dokumencie powinniśmy wystrzegać się błędów ortograficznych, stylistycznych czy literówek. CV jest w końcu naszą przepustką do rozpoczęcia negocjacji z rekruterem
przekonuje Piotr Młotkowski z RUCH S.A.
Wskazówka nr 2: Wskaż miejsce zamieszkania
Zdarza się, że kandydaci zamieszczają w CV miejsce zameldowania, które nie ma nic wspólnego z miejscem zamieszkania. Wprowadza to w błąd rekrutera, ponieważ będzie się zastanawiał czy kandydat rozważa relokację, czy zwyczajnie się pomylił. Dla każdego rekrutera jest to istotna informacja, zwłaszcza jeśli poszukuje on osoby, która będzie prowadziła negocjacje sprzedażowe w wybranym przez pracodawcę rejonie
komentuje Urszula Zając-Pałdyna z Grupy Pracuj.
Wskazówka nr 3: Pochwal się swoimi osiągnięciami i doświadczeniem
Przy poszczególnych miejscach i okresach zatrudnienia, kandydaci często prezentują swoje osiągnięcia, stopień realizacji budżetu czy listę najważniejszych klientów, z którymi współpracowali. Jest to bardzo dobra praktyka, która jednocześnie daje punkt zaczepienia przy rozmowie rekrutacyjnej. Oczywiście, podobnie jak w przypadku każdego stanowiska, tak i tutaj należy zawrzeć informacje dotyczące umiejętności obsługi programów komputerowych, znajomości języków obcych, przebytych kursów i szkoleń oraz kompetencji miękkich, które są niezbędne w codziennej pracy
przekonuje Piotr Młotkowski z RUCH S.A.
Wskazówka nr 4: Opisz dokładnie zakres obowiązków
Podstawowym błędem jest pomijanie w CV dokładnego zakresu obowiązków. W sprzedaży jest to bardzo istotne, ponieważ w jednej firmie możemy wykonywać zupełnie inną pracę niż tak samo nazwany pracownik w drugiej. Kolejnym problemem jest zamieszczanie informacji dotyczących mniej ważnych obowiązków kosztem tych kluczowych. Wprowadza to niemałe zamieszanie, a co za tym idzie, znacznie obniża nasze szanse w kontekście zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną -
tłumaczy Urszula Zając-Pałdyna z Grupy Pracuj.
W przypadku tego typu stanowisk warto wymienić branżę, w której się funkcjonowało, a nawet produkt/usługę, której dotyczyła sprzedaż. Dobrze jest również wskazać, czy miało się do czynienia ze sprzedażą B2B, czy B2C. Ponadto część stanowisk handlowych opiera się przede wszystkim na tzw. serwisie, czyli opiece nad klientem i ewentualnej dosprzedaży, a część na aktywnym pozyskiwaniu nowego klienta. Myślę, że warto to podkreślić w ramach zakresu obowiązków przy każdym stanowisku. Zdarza się, że specjaliści często tworzą CV, z którego rekruter nie może się dowiedzieć czy dany kandydat sprzedawał aktywnie, czy tylko obsługiwał klientów już pozyskanych
wyjaśnia Piotr Młotkowski z RUCH S.A.
Wskazówka nr 5: Zwróć uwagę na system i charakter pracy
Niedoprecyzowanie charakteru wcześniejszej pracy to według mnie duże przeoczenie. Z każdego CV powinna jasno wynikać, czy wykonywaliśmy naszą pracę w biurze, placówce, czy w terenie. Dla przyszłego pracodawcy to bardzo ważna informacja, która zdradza wiele o kandydacie m.in. w kontekście jego gotowości do pracy w określonych warunkach
dodaje Młotkowski.
###
Pracuj.pl (www.pracuj.pl) to wiodący polski serwis rekrutacyjny skierowany do specjalistów i menedżerów. Specjalizuje się w rekrutacji przez Internet oraz w kształtowaniu wizerunku pracodawców, wspierając firmy w pozyskiwaniu najlepszych kandydatów do pracy. Kandydatom dostarcza codziennie ponad 20 tysięcy oferty pracy od atrakcyjnych pracodawców, a także porady specjalistów dotyczące poszukiwania pracy, rozwoju kariery zawodowej oraz zdobywania dodatkowych kwalifikacji. Portal powstał w 2000 r. i należy do Grupy Pracuj, będącej właścicielem wiodących marek na rynku rekrutacji on-line w Polsce i na Ukrainie. Pracuj.pl jest także członkiem-założycielem największego na świecie sojuszu niezależnych serwisów rekrutacyjnych The Network, zrzeszającego serwisy działające w ponad 70 krajach świata.