Powstanie Kodeks ochrony danych osobowych w rekrutacji

Branża rekrutacyjna bierze RODO w swoje ręce

Powstanie Kodeks ochrony danych osobowych w rekrutacji

Opublikowany

Już niedługo podmioty z branży rekrutacyjnej zyskają cenne wsparcie w prowadzeniu rekrutacji zgodnej z przepisami RODO. Dzięki inicjatywie Pracuj.pl oraz eRecruitera, podmioty z szeroko rozumianej branży rekrutacyjnej spotkają się, by wspólnie opracować Kodeks postępowania administratorów danych osobowych, czyli Kodeks ochrony danych osobowych w rekrutacji. Nad pracami czuwać będzie patron merytoryczny inicjatywy GKK Gumularz Kozieł Kozik Radcowie Prawni.


RODO wywołuje niepokój u rekrutujących

Rozporządzenie ogólne w sprawie ochrony danych osobowych (RODO), które zacznie być stosowane w Polsce od 25 maja 2018 r. gruntownie modyfikuje obecny system ochrony danych osobowych. Nowe przepisy wymuszą szereg zmian w dotychczasowym podejściu do prowadzenia procesów rekrutacyjnych, w tym głównie do pozyskiwania, wykorzystywania i ochrony danych osobowych kandydatów. Do zmian zaliczyć można np. rozszerzenie obowiązku informacyjnego względem kandydatów, poszerzenie zakresu praw kandydatów w dostępie do swoich danych oraz nowe zasady pozyskiwania zgód na przetwarzanie danych osobowych. Nowe przepisy niejednokrotnie wywołują niepokój u rekrutujących, a także generują wiele pytań po stronie pracodawców, dotyczących tego, jak prawidłowo rekrutować, aby nie narażać się na dotkliwe sankcje.


Rozporządzenie umożliwia uściślanie przepisów w ramach branży

RODO oparte jest o system tzw. risk based approach wymagający identyfikacji ryzyk i wdrożenia adekwatnych środków. Jednocześnie nie uściśla tych środków pozostawiając w tym zakresie swobodę. Rozporządzenie zawiera jedynie ogólne wytyczne, które nie precyzują szczegółowych mechanizmów ochrony danych osobowych w poszczególnych branżach czy sektorach. Stąd wiele wątpliwości i obaw po stronie podmiotów w branży rekrutacyjnej.

dr Mirosław Gumularz, radca prawny z GKK Gumularz Kozieł Kozik Radcowie Prawni

W przepisach RODO przewidziano jednak możliwość stworzenia kodeksów postępowania dla poszczególnych branż, których celem jest doprecyzowanie postanowień rozporządzenia, szczególnie w zakresie rekomendacji środków technicznych i organizacyjnych służących realizacji wymogów RODO np. w zakresie bezpieczeństwa danych. Co ważne, zgodnie z RODO, stosowanie zatwierdzonych kodeksów postępowania będzie istotnym elementem dla stwierdzenia przestrzegania przez administratora ciążących na nim obowiązków.


Kodeks będzie cennym wparciem podmiotów w branży rekrutacyjnej

Zbliżające się zmiany sprawiły, że spółki z Grupy Pracuj tj. czołowy serwis pracy – Pracuj.pl oraz dostawca najczęściej wykorzystywanego narzędzia do rekrutacji – eRecruiter (inicjatorzy projektu), liderzy w branży HR, przy współpracy z GKK Gumularz Kozieł Kozik Radcowie Prawni (partner merytoryczny) postanowili udzielić wsparcia podmiotom branży rekrutacyjnej i opracować „Kodeks ochrony danych osobowych w rekrutacji”.

Zmiany prawa, z którymi przyjdzie się zmierzyć wszystkim podmiotom związanym z rekrutacją pracowników, wywołują obecnie niemało emocji. Jesteśmy zdania, że wpłyną one pozytywnie na jakość i bezpieczeństwo przetwarzania danych osobowych, ale żeby tak się stało, trzeba się odpowiednio przygotować. Jako lider na rynku usług rekrutacyjnych poczuliśmy się w obowiązku odpowiedzieć na potrzeby rekrutujących, w tym również naszych Klientów i zainicjować dyskusję o podstawach działania w nowych realiach prawnych. Jesteśmy przekonani, że powstanie kodeks dobrych praktyk, który będzie wsparciem dla osób rekrutujących.

Rafał Nachyna, Dyrektor Zarządzający Pracuj.pl

Naszym celem jest wypracowanie dokumentu, który zidentyfikuje najistotniejsze problemy związane z przetwarzaniem danych osobowych na etapie rekrutacji i określi ich dozwolone ramy w obrębie regulacji ochrony danych osobowych. Mając na uwadze realia prowadzenia procesów rekrutacyjnych na polskim rynku chcemy, aby powstający kodeks uwzględniał także nowoczesne metody rekrutacji związane m.in. z wykorzystaniem profilowania czy biometrii, które w obecnej sytuacji również wywołują wiele emocji po stronie rekrutujących

Adam Wielebski, Dyrektor Sprzedaży w eRecruiter

Zamierzonym efektem prac będzie zatwierdzenie dokumentu przez GIODO, co potwierdzi rangę prawną dokumentu.


Każdy ma szansę uczestniczyć w projekcie

Inicjatorom prac nad kodeksem zależy, aby dokument był efektem pracy szeroko rozumianej branży rekrutacyjnej, dlatego zachęcają do współpracy różne grupy zainteresowanych podmiotów. Zarówno organizacje zrzeszające przedsiębiorców – pracodawców, w tym w ramach branży rekrutacyjnej (fundacje, stowarzyszenia, etc.), jak i indywidualne osoby – specjalistów branży rekrutacyjnej – zainteresowane tworzeniem „konstytucji dla branży rekrutacji”. Pierwsze spotkanie robocze planowane jest już w styczniu 2018 roku. Celem spotkania będzie określenie ram współpracy branży rekrutacji, stworzenie grup roboczych oraz harmonogramu prac. Wszystkie osoby zainteresowane wzięciem udziału w opracowywaniu tego dokumentu lub chcące monitorować postęp prac nad kodeksem, mogą zgłosić się za pośrednictwem strony www.RODOwrekrutacji.pl. Informacje o postępach prac będą systematycznie publikowane na stronie. Ze względów organizacyjnych o udziale indywidualnych podmiotów w spotkaniu organizacyjnym decydować będzie kolejność zgłoszeń.

Kopiuj/drukuj tekst

Udostępnij

Powiązane artykuły
Jak skutecznie znaleźć pracę w wakacje?

temu

Temat poszukiwania pracy w wakacje „obrósł” wieloma mitami. Niektórzy uważają, że sezon letni to w istocie sezon ogórkowy jeśli chodzi o rynek pracy i nie warto w tym okresie zaprzątać sobie głowy poszukiwaniem zatrudnienia. Tymczasem wiele firm właśnie w wakacje aktywnie rekrutuje, szkoda więc tracić okazję na znalezienie pracy marzeń! Konstancja Zyzik, Talent Acquisition Team Leader w Pracuj.pl analizuje cztery mity, z którymi warto się rozprawić, by aktywnie szukać pracy w wakacje.
Jak skutecznie znaleźć pracę w wakacje?

temu

Temat poszukiwania pracy w wakacje „obrósł” wieloma mitami. Niektórzy uważają, że sezon letni to w istocie sezon ogórkowy jeśli chodzi o rynek pracy i nie warto w tym okresie zaprzątać sobie głowy poszukiwaniem zatrudnienia. Tymczasem wiele firm właśnie w wakacje aktywnie rekrutuje, szkoda więc tracić okazję na znalezienie pracy marzeń! Konstancja Zyzik, Talent Acquisition Team Leader w Pracuj.pl analizuje cztery mity, z którymi warto się rozprawić, by aktywnie szukać pracy w wakacje.
„Szef i reszta” powraca w największej kampanii Pracuj.pl

temu

10 września wystartowała kampania reklamowa serwisu Pracuj.pl, największa w historii marki. Na kampanię składają się 4 spoty telewizyjne i liczne działania towarzyszące, m.in. w radiu i mediach regionalnych, dedykowane dwóm grupom odbiorców – zarówno pracownikom biurowym, jak i fizycznym. Akcent promocyjny kampanii położony został na wygodne poszukiwanie pracy z wykorzystaniem aplikacji mobilnej Pracuj.pl. Działania są kontynuacją kampanii z motywem charakterystycznego Szefa, pełnego oryginalnych pomysłów na zmotywowanie swoich pracowników.
Jak skutecznie znaleźć pracę w wakacje?

temu

Temat poszukiwania pracy w wakacje „obrósł” wieloma mitami. Niektórzy uważają, że sezon letni to w istocie sezon ogórkowy jeśli chodzi o rynek pracy i nie warto w tym okresie zaprzątać sobie głowy poszukiwaniem zatrudnienia. Tymczasem wiele firm właśnie w wakacje aktywnie rekrutuje, szkoda więc tracić okazję na znalezienie pracy marzeń! Konstancja Zyzik, Talent Acquisition Team Leader w Pracuj.pl analizuje cztery mity, z którymi warto się rozprawić, by aktywnie szukać pracy w wakacje.
„Szef i reszta” powraca w największej kampanii Pracuj.pl

temu

10 września wystartowała kampania reklamowa serwisu Pracuj.pl, największa w historii marki. Na kampanię składają się 4 spoty telewizyjne i liczne działania towarzyszące, m.in. w radiu i mediach regionalnych, dedykowane dwóm grupom odbiorców – zarówno pracownikom biurowym, jak i fizycznym. Akcent promocyjny kampanii położony został na wygodne poszukiwanie pracy z wykorzystaniem aplikacji mobilnej Pracuj.pl. Działania są kontynuacją kampanii z motywem charakterystycznego Szefa, pełnego oryginalnych pomysłów na zmotywowanie swoich pracowników.
Pracuj Surf. Wakacyjne spotkania z użytkownikami Pracuj.pl

temu

Badacze, marketingowcy, programiści i projektanci z Pracuj.pl postanowili w nietypowych okolicznościach spotkać się z użytkownikami serwisu. Od 13 do 17 sierpnia zespół firmy przetestuje nad polskim morzem stronę www i aplikację mobilną Pracuj.pl. Urlopowicze w Chałupach, Pucku, Władysławowie, Jastrzębiej Górze i Dębkach będą mieli okazję sprawdzić i wyrazić opinię o narzędziach wiodącego polskiego serwisu rekrutacyjnego. Wszystko to odbędzie się na stoiskach stylizowanych na surferskie spoty.
Jak skutecznie znaleźć pracę w wakacje?

temu

Temat poszukiwania pracy w wakacje „obrósł” wieloma mitami. Niektórzy uważają, że sezon letni to w istocie sezon ogórkowy jeśli chodzi o rynek pracy i nie warto w tym okresie zaprzątać sobie głowy poszukiwaniem zatrudnienia. Tymczasem wiele firm właśnie w wakacje aktywnie rekrutuje, szkoda więc tracić okazję na znalezienie pracy marzeń! Konstancja Zyzik, Talent Acquisition Team Leader w Pracuj.pl analizuje cztery mity, z którymi warto się rozprawić, by aktywnie szukać pracy w wakacje.
„Szef i reszta” powraca w największej kampanii Pracuj.pl

temu

10 września wystartowała kampania reklamowa serwisu Pracuj.pl, największa w historii marki. Na kampanię składają się 4 spoty telewizyjne i liczne działania towarzyszące, m.in. w radiu i mediach regionalnych, dedykowane dwóm grupom odbiorców – zarówno pracownikom biurowym, jak i fizycznym. Akcent promocyjny kampanii położony został na wygodne poszukiwanie pracy z wykorzystaniem aplikacji mobilnej Pracuj.pl. Działania są kontynuacją kampanii z motywem charakterystycznego Szefa, pełnego oryginalnych pomysłów na zmotywowanie swoich pracowników.
Pracuj Surf. Wakacyjne spotkania z użytkownikami Pracuj.pl

temu

Badacze, marketingowcy, programiści i projektanci z Pracuj.pl postanowili w nietypowych okolicznościach spotkać się z użytkownikami serwisu. Od 13 do 17 sierpnia zespół firmy przetestuje nad polskim morzem stronę www i aplikację mobilną Pracuj.pl. Urlopowicze w Chałupach, Pucku, Władysławowie, Jastrzębiej Górze i Dębkach będą mieli okazję sprawdzić i wyrazić opinię o narzędziach wiodącego polskiego serwisu rekrutacyjnego. Wszystko to odbędzie się na stoiskach stylizowanych na surferskie spoty.
Grupa Pracuj wesprze zdolnych studentów

temu

Fundusz Stypendialny Grupy Pracuj skierowany jest do studentów kierunków informatycznych i związanych z nowymi technologiami. Od 2015 roku Kapituła Funduszu wsparła dwudziestu sześciu studentów. Termin nadsyłania aplikacji do tegorocznej edycji upływa 31 lipca. Do aplikowania zaproszeni są studenci uczelni wyższych w Gdańsku, Krakowie, Lublinie, Poznaniu, Rzeszowie, Warszawie i Wrocławiu.
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.