Siła marki pracodawcy wciąż działa na kandydatów, ale pandemia COVID-19 zmieniła wiele ich zwyczajów i oczekiwań wobec rekrutacji – wynika z najnowszego badania Pracuj.pl. Według raportu „Preferowany pracodawca, czyli kto” 55% Polaków nadal aplikuje o pracę tylko w wybranych firmach. Jednocześnie do 1/3 wzrósł udział osób, które nie mają preferowanych pracodawców. Z badań wynika także, że po wybuchu pandemii kandydaci znacznie częściej oczekują w trakcie rekrutacji bezpośredniego spotkania z potencjalnymi przełożonymi (84% badanych) niż z rekruterem (34%). Co jeszcze wpływa na wizerunek pracodawców w dobie pandemii?
Kluczowe informacje w skrócie:
- Marka pracodawcy rzadziej przyciąga kandydatów, niż przed pandemią.
- Lokalizacja, branża i wizerunek - to kluczowe kwestie przy wyborze ofert.
- Spadła rola benefitów pozapłacowych przy decyzji o wyborze pracodawcy.
- Zdecydowana większość badanych uważa pracę zdalną za ważny benefit.
- Serwisy rekrutacyjne pozostają najczęstszym źródłem wiedzy o ofertach.
- Elastyczność i innowacyjność to wyróżniki najlepszych pracodawców.
- Po pandemii kandydaci znacznie częściej chcą spotykać na rozmowach potencjalnych przełożonych niż rekruterów.
Dwa światy. HR przed i po pandemii
Badanie zostało podzielone na dwie fazy, w których pierwsza została przeprowadzona jeszcze przed wybuchem pandemii, a zebrane wyniki zostały zaktualizowane o opinie uzyskane już w okresie "nowej normalności". Porównanie percepcji wizerunku pracodawcy i zestawienie otrzymanych danych w ciekawy sposób obrazuje kierunek zmian, które obecnie kształtują nową ścieżkę działań employer brandingowych firm. Wyniki badania to również doskonałe studium przypadku, odpowiadające na pytanie o zmianę postrzegania pracodawcy w obliczu kryzysu i transformacji na rynku pracy
- podkreśla Iga Pazio, B2B Marketing Communications Manager w Grupie Pracuj i redaktor naczelna raportu.
Benefity o mniejszym znaczeniu
Kandydat chętnie pozna szefa
Konkretne oferty i rzeczowa komunikacja
Nowoczesny, czyli elastyczny i cyfrowy
Bez wątpienia wizerunek pracodawcy pod wpływem epidemii koronawirusa uległ widoczniej zmianie. Przebudowany został dotychczasowy model oceny firm, a sami kandydaci odeszli od niekiedy wysokich oczekiwań, kierując się podstawowymi potrzebami i szukając gwarancji szeroko pojętego poczucia stabilizacji i bezpieczeństwa
- dodaje Iga Pazio.
*Raport „Preferowany pracodawca, czyli kto” opracowano na podstawie badania „Percepcja wizerunku pracodawców w oczach kandydatów”, które zostało przeprowadzone przez Pracuj.pl techniką CAWI, polegającą na samodzielnym wypełnieniu ankiety internetowej przez użytkowników Pracuj.pl. I fala badania, 16-20.03.2020, N=3459. II fala badania, 08-14.06.2020, N=1866.