Doświadczenia rekrutacyjne - dobre lub złe - nie pozostają tajemnicą kandydatów, pokazało badanie przeprowadzone przez Pracuj.pl. Co więcej, większość badanych deklaruje, że ich doświadczenia rekrutacyjne przekładają się także na decyzje zakupowe w kontekście usług lub produktów firm, w których poszukują zatrudnienia. To jasny dowód na to, że pracodawcy powinni szczególnie dbać o jakość procesów rekrutacyjnych. Potknięciem może być na przykład brak informacji zwrotnej dla kandydata, bowiem aż 8 na 10 badanych woli dostać jakikolwiek feedback niż zostać bez wiadomości. W odpowiedzi na te wyzwania Pracuj.pl implementuje usprawnione rozwiązanie, które pozwoli łatwo przekazywać feedback, i edukuje, że nikt nie powinien być w zawieszeniu.
Najważniejsze informacje:
- 9 na 10 Polek i Polaków dzieli się swoimi doświadczeniami rekrutacyjnymi z rodziną lub znajomymi.
- 38% badanych zdarzało się zniechęcać inne osoby do aplikowania do firmy, w której mieli negatywne doświadczenia rekrutacyjne.
- 48% respondentów zdarzyło się zrezygnować z aplikowania do firmy, w której ich znajomi lub członkowie rodziny mieli negatywne doświadczenia rekrutacyjne.
- 66% badanych wskazuje, że ich doświadczenia w procesie rekrutacyjnym wpływają na ich decyzje zakupowe w kontekście produktów i usług firm, do których aplikują.
- Ponad 8 na 10 przedsiębiorstw rozumie, że negatywne doświadczenia mogą wpływać nie tylko na decyzje rekrutacyjne, ale też na decyzje konsumenckie.
Doświadczenia kandydatów a sukcesy rekrutacyjne
Dane sugerują, że firmy, które nastawione są na sukces rekrutacyjny, nie powinny skupiać się na tym, by kandydatki i kandydaci mieli jak najmniej nieprzyjemnych doświadczeń związanych z aplikowaniem do pracy - lecz na tym, by dostarczyć im jak najwięcej doświadczeń pozytywnych. Odsetek osób, którym zdarzyło się zniechęcać innych do aplikowania do danej firmy jest bowiem niemal taki sam, jak tych, którzy nie podejmowali takich prób. Natomiast, wbrew temu, co mogłoby się wydawać, duża część badanych dzieli się z bliskimi także tym, co im się w procesie podobało i co w nim doceniają. Tym samym osoby te mogą stać się w naturalny sposób ambasadorami marki pracodawcy. Wystarczy, że ten pracodawca dostarczy im ku temu powody
– komentuje Anna Goreń, ekspertka rynku pracy w Pracuj.pl.
Zniechęceni do zakupów
Rekrutacja wpływa na biznes
Mamy dane, z których wynika, że ponad 8 na 10 przedsiębiorstw rozumie, że negatywne doświadczenia mogą wpływać nie tylko na decyzje rekrutacyjne, ale też na decyzje konsumenckie, odbijając się negatywnie na innych obszarach działalności firmy. Pracodawcy powinni wziąć to pod uwagę i zrozumieć, że ich sukcesy biznesowe poniekąd mogą znajdować oparcie również w obszarze pozyskiwania pracowników. I, wbrew pozorom, nie dotyczy to tylko największych przedsiębiorstw, w których toczy się najwięcej procesów rekrutacyjnych
– komentuje Anna Goreń, ekspertka rynku w Pracuj.pl.
Chcesz napisać na ten temat? Zapraszamy do kontaktu
O BADANIU
Badanie o statusach aplikacji zostało przeprowadzone w czerwcu 2024 roku przez Zymetrię na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonano metodą CAWI na próbie 1500 Polaków, mężczyzn w wieku 18-62 lata i kobiet w wieku 18-57 lat. Różnica wiekowa wynikała z różnic kobiet i mężczyzn w wieku przechodzenia na emeryturę, a do badania zaproszono osoby, którym do wieku emerytalnego zostało co najmniej 3 lata. Próba ogólnokrajowa, reprezentatywna dla grupy docelowej pod względem kluczowych danych demograficznych.