12/30/21

Świat HR 2021 w materiałach Grupy Pracuj


Żegnamy 2021 rok – rekordowy z punktu widzenia różnorodności treści tworzonych w biurze prasowym Grupy Pracuj na użytek mediów, kandydatów i pracodawców. Minione 12 miesięcy to okres niezwykłego ożywienia rekrutacyjnego, rodzenia się nowych tendencji w świecie HR i pogłębiania ewolucji rynku pracy. Śledziliśmy je na bieżąco razem z mediami w ramach raportów, badań i analiz tworzonych przez ekspertów Grupy Pracuj. Oto podsumowanie najważniejszych publikacji z 2021 roku.


Ponad 2021 powodów do odwiedzania nas:


Nowe środowisko Pracuj.pl

Mijający rok przywitaliśmy wraz z debiutem animowanej platformy komunikacyjnej „W środowisku Pracuj.pl”. Nowi bohaterowie naszych spotów, billboardów i grafik to zwierzęta z charakterem, które symbolizują różne typy pracowników i ich zawodowe doświadczenia. Przez 12 miesięcy zdobyli oni grono oddanych fanów, śledzących kolejne przygody Mariana Halskiego i przyjaciół – w tym bohaterów-fachowców, którzy dołączyli do gromady jesienią. Przy okazji sprawdziliśmy także, ile prawdy jest według Polaków w zawodowych przysłowiach nawiązujących do… zwierząt.


2021 przyniósł także wyjątkowe formaty Pracuj.pl. Przygotowaliśmy dwa sezony podcastu „Dobra Robota”, prowadzone przez Justynę Mazur i Bartka Czarkowskiego w towarzystwie świetnych gości. Przez cały rok obecni byliśmy na antenie newonce.radio z audycją „Work In Progress”. Bartek Czarkowski i Piotr Kędzierski odkrywali w niej wraz z gośćmi świat pracy, w który wchodzą przedstawiciele Generacji Z. Eksperci Pracuj.pl we współpracy z Fundacją Sukcesu Pisanego Szminką zaangażowali się ponadto w działania na rzecz wsparcia kobiet na rynku pracy poprzez webinaria, teksty eksperckie i szkolenia.


Niezwykły popyt na pracowników

Minione 12 miesięcy to okres bardzo dużego zapotrzebowania firm na kandydatów, a co za tym idzie – dużej aktywności pracodawców na Pracuj.pl. Opublikowany na początku roku raport „Rynek Pracy Specjalistów 2020” wskazywał na ożywienie rekrutacyjne obserwowane w III i IV kwartale 2020. Następne kwartały pogłębiały tylko tendencje wzrostowe w niemal wszystkich specjalizacjach. W samym tylko pierwszym półroczu 2021 roku na Pracuj.pl pojawiło się aż 440 608 ofert pracy. Jak wykazały nasze badania, trendom tym towarzyszyła otwartość większości kandydatów na atrakcyjne oferty pracy, choć aktywnie poszukiwał jej mniej więcej co trzeci badany Polak. To napędzało aktywności marketingowe i komunikacyjne pracodawców, rywalizujących na ciekawe oferty.


Nowa normalność 2.0

2021 był kolejnym rokiem funkcjonowania w rzeczywistości zawodowej naznaczonej pandemią. Jednak tym razem obawy o bezpieczeństwo miejsc pracy czy niepewność zastąpione zostały, w dużym stopniu, dyskusjami o ewolucji karier, długofalowym wdrażaniu pracy hybrydowej i rodzących się nowych oczekiwaniach pracowników. W obserwacji tych tendencji pomocny był raport Pracuj.pl „Rok nowej normalności”, podsumowujący kilkanaście miesięcy badań w obliczu pandemii. Przyjrzeliśmy się w nim kwestiom pracy hybrydowej, podejściu pracowników do telekonferencji i ich otwartości na zmianę pracy.


Pojawienie się COVID-19 przyspieszyło nacisk na cyfryzację biznesu, a co za tym idzie – przyniosło nowe oczekiwania dotyczące korzystania z technologii przez pracowników i kształcenia nowych kompetencji cyfrowych. Dlatego poświęciliśmy technologii w pracy obszerny raport Pracuj.pl „Cyfrowa ewolucja kariery”. W aż pięciu tekstach omawiających nasze badanie dyskutowaliśmy m.in. o samoocenie cyfrowej Polaków, wykorzystaniu przez nich mediów społecznościowych w pracy, używanych urządzeniach i otwartości na kursy online. Sprawdziliśmy także, czy zaakceptowaliby bota w roli… rekrutera.


Fachowcy wciąż na topie

Mimo rosnących dyskusji o cyfryzacji pracy, w 2021 roku nie spadło zapotrzebowanie na pracowników fizycznych, którzy mogli wybierać z rosnącej liczby atrakcyjnych ofert pracy. Tej grupie poświęciliśmy aż dwa raporty Pracuj.pl – „Kariera okiem fachowca” oraz „Fachowcy o lepszej pracy”, przedstawiające ciekawy i różnorodny portret kandydatów. W badaniach zapytaliśmy pracowników fizycznych o najważniejsze czynniki zachęcające ich do zmiany pracy, cechy charakteryzujące zaufanego pracodawcę czy oczekiwania wobec zarobków, ale też o  poczucie docenienia i wizerunek pracy fizycznej w społeczeństwie.

JOBICON i nowe możliwości

2021 przyniósł dwie kolejne edycje Festiwalu Pracy JOBICON Online – wyjątkowego wydarzenia na mapie imprez HR w Polsce. Ponad 100tysięcy uczestników i blisko 300 pracodawców uczestniczyło podczas nich w setkach wydarzeń: webinariów, wystąpień specjalnych, warsztatów czy konsultacji. Ponownie udało nam się stworzyć niezwykłą przestrzeń do bezpośrednich spotkań kandydatów z firmami i ekspertami, umożliwiającą poznanie obecnych i rodzących się trendów na rynku pracy. Zachęcaliśmy także młodych Polaków do poznawania życia zawodowego, nawet w ramach najprostszych zadań, będących drogą do kariery. W końcu każde doświadczenie ma znaczenie!


Nowe postawy, stare wyzwania

W minionych 12 miesiącach nie zabrakło także treści dotyczących mniej formalnych aspektów życia zawodowego w nowej normalności. Poświęcone zostały im badania „Polacy w środowisku pracy” i „Polacy w nowym środowisku pracy”. Życie zawodowe w cieniu COVID-19 było niewątpliwie obciążeniem psychicznym dla wielu Polaków i zwiększyło znaczenie równowagi między pracą i życiem osobistym, co wykazały analizy wyników Pracuj.pl. Staliśmy się także bardziej otwarci na nowe modele wykonywania obowiązków, choćby w roli freelancerów. W kształtowanie innych postaw zawodowych wpisują się także te  proekologiczne – jak się okazało, dla wielu Polaków działalność pracodawcy w tym obszarze może być istotnym magnesem do przyjęcia oferty pracy.



Choć większość badanych przez nas pań dostrzegała poprawę sytuacji zawodowej kobiet na przestrzeni dekady, wciąż zwracały uwagę nierówności na rynku. W ich zmniejszaniu według części ekspertów służą feminatywy, czyli żeńskie formy językowe popularnych stanowisk – zgodnie z zasadą, że język tworzy rzeczywistość. Tej kwestii także poświęciliśmy dodatkowe badanie, które wzbudziło wyjątkowo szeroką dyskusję w mediach.


Jak się okazuje, pandemia koronawirusa wpłynęła także na naszą… garderobę. Choć według badań Pracuj.pl, wielu z nas przyznaje się do pracy w bardziej swobodnych ciuchach podczas tzw. home office, to częściej niż jeszcze przed kilkoma laty przykładamy wagę do kwestii mody w pracy i jej wpływu na profesjonalny wizerunek.


Dziękujemy!

Ostatnie tygodnie 2021 roku były dla nas okresem pozytywnych wyróżnień. W listopadzie Pracuj.pl otrzymało tytuł Top Marki HR od „Press”, potwierdzający naszą rolę jako najmocniejszego medialnie podmiotu świata pracy w Polsce. Natomiast w grudniu jury „Złotych Spinaczy” trzeci rok z rzędu doceniło nasze projekty komunikacyjne – tym razem statuetkami w kategoriach IT, komunikacja kryzysowa, media relations i social media. Co miesiąc biuro prasowe Grupy Pracuj generowało średnio ponad 25 tysięcy odsłon.

Te wyniki nie miałyby szansy zaistnieć bez Państwa. Bez poszukiwania przez redakcje, dziennikarzy czy ekspertów HR ciekawych tematów oraz różnorodnych danych, dociekliwych pytań wysyłanych do zespołu prasowego czy bardzo docenianego przez nas profesjonalizmu w codziennej współpracy. To Państwa zainteresowanie tworzonymi przez nas treściami sprawia, że ważne informacje o rynku pracy, opiniach kandydatów czy trendach wśród pracodawców docierają do coraz szerszego grona odbiorców.


Do zobaczenia w przyszłym roku!
Przemysław Kuć